Oldsmobile
Aurora [årsmodell: 1994 - 1999, första generationen] klassificering:
full-size sportsedan.
Jag måste erkänna att jag har blivit svag för bilmodellen Aurora. Jag har aldrig åkt eller kört den, eller ägt den och jag kommer nog inte att köpa en heller, finns inte plats. Den kommer nog att bli åtråvärd i framtiden, tror jag. Det finns nämligen goda skäl till det, men det är några år kvar till dess. Redan nu är de sällsynta, men då och då ser jag någon Aurora svischa förbi. Det jag dras till är att den har en speciell design, en speciell och i viss mån tragisk historia. Låt mig få berätta om det.
Jag måste erkänna att jag har blivit svag för bilmodellen Aurora. Jag har aldrig åkt eller kört den, eller ägt den och jag kommer nog inte att köpa en heller, finns inte plats. Den kommer nog att bli åtråvärd i framtiden, tror jag. Det finns nämligen goda skäl till det, men det är några år kvar till dess. Redan nu är de sällsynta, men då och då ser jag någon Aurora svischa förbi. Det jag dras till är att den har en speciell design, en speciell och i viss mån tragisk historia. Låt mig få berätta om det.
Oldsmobile vilse i trappan
Bakgrunden är att i slutet av åttiotal och i början på nittiotalet hade
Oldsmobile, GM:s äldsta bilmärke, bekymmer med försäljningsvolymerna. Nu gällde
detta inte bara Oldsmobile utan även Buick, och inte minst Fords Mercury var
problemtyngda även de. Det berodde på att marknadssegmentet för premiumbilar
baserade på klassiska amerikanska sedaner krympte samtidigt som trycket från
importbilar till den nordamerikanska kontinenten blev allt mer besvärande.
Oldsmobile ansågs vara ”din pappas bil” och hade en kärna av kunder som bestod
av äldre i samhället väletablerade köpare, vanligtvis akademiker. Hittills hade
det funnits en slags GM karriärtrappa med insteg i budgetmärket Chevrolet eller
lite mer prestanda orienterade Pontiac, och efterhand som kunden etablerade sig
i samhället med arbete och bättre betalt, familj, villa, hund togs klivet över
till Buick eller Oldsmobile, för att kanske toppa med Cadillac om kunden blev
riktigt framgångsrik i livet. Den trappan var inte längre lika tydlig. Trappan
genererade inte längre nya kunder i tillräcklig omfattning till Oldsmobile och
den befintliga kundgruppen åldrades sakta bort. Detta var besvärligt för
Oldsmobile, de ville därför förnya sig och få en ny plats i GM och framför allt ge
importbilarna en match. Divisionschefen John Rock satsade all kraft Oldsmobile
hade på att ta fram en ny ledande toppmodell som skulle leda divisionen in i
framtiden – Oldsmobile gick all-in som det heter på pokersvenska. Varumärket
Oldsmobile skulle förnyas och födas på nytt.
Omladdningsförsök av varumärket Oldsmobile
Det finns inget svårare än att tvärt ladda om ett gammalt etablerat
varumärke med nytt innehåll. Det fungerar inte eftersom varumärket står för
något företaget är, inte vad det tror sig kunna komma att bli. Varumärkes
förändringar måste ske långsamt och uthålligt om de ska lyckas. Går det för
snabbt och utan trovärdighet för den nya inriktningen så känner befintliga
kunder inte längre igen sig och nya kunder attraheras inte. Oldsmobile var just
din ”pappas bil”, en bil för äldre kunder. De hade ju till råga på allt ordet
”old” i sitt namn, tänka sig. Det blev inte heller lättare av att GM under
dessa år försökte göra sina bilmärken och bilmodeller mer uniforma. De skulle
vara GM-bilar. Det som tidigare distinkt särskiljt GM:s bilmärken och varit en
styrka för varumärket Oldsmobile försvagades. Vad gjorde då Oldsmobile? Svaret
blev att varumärket nu minsann skulle laddas med ungdomlighet och nysatsning, nya
kundkategorier skulle vinnas och importbilar nedkämpas. Den nya bilmodellen
Aurora skulle bli spjutspetsen för denna ompositionering av varumärket. Aurora
skulle bli en unik och modern bilmodell bara för Oldsmobile. Inte en kopia,
inte ett komplement utan en marknadsledare. Hur göra? De bestämdes sig helt
enkelt för att börja med att parkera varumärket Oldsmobile ett tag tills det var omladdat.
Därför märktes inte de första årsmodellerna av Aurora med texten "Oldsmobile" någonstans, förutom då på motorkåpan i motorrummet, dock med liten text.
Logotypen designades om till oigenkännlighet, egentligen ett A som i Aurora.
Enbart namnet Aurora användes och den nya satsningen presenterades som Aurora by Oldsmobile. Det gav till och
med upphov till rykten att Oldsmobile skulle döpas om till Aurora. Att kraschlanda varumärket Oldsmobile så
kraftfullt var ett misstag.
Utvecklingen av en ny unik bilmodell - Aurora
Bilmodellens utveckling startade i slutet av åttiotalet i form av en
konceptstudie. Nyckelordet var unik, och unik blev den. Den delade förvisso chassiplattform
med Buick Riveria och Buick Park Avenue, men förutom det var allt annat egenutvecklat.
Mycket möda lades ned på design och den blev också särskiljande och unik. Det
var ett kvalitetsbygge vilket kanske i sig också var lite unikt i GM vid den
tiden. Välutrustad, givetvis, och mycket välisolerad. Den bestyckades också med
Cadillacs moderna och potenta 4,0 liters V8:a med 32 ventiler. Slutresultatet
blev en stadig, solid, och rivig sportsedan med mycket utrustning. En bil i
världsklass för sin tid. Att designen var unik var rätt, att bygga bilen på
unika delar blev fel. Bilen blev för dyr.
Hur blev Aurora?
Aurora var bra men som sagt dyr, men också avancerad, och annorlunda med
en kanske alltför insektsliknande front. Det var svårt att förstå för marknaden
vad Aurora var för något. Auroras slogan "You can imagine how advanced the rest of the car is." var inte
tillräckligt snärtigt. Bilen behövde förklaras grundligt och
placeras in i ett sammanhang. Det gjordes aldrig. Aurora var en unik amerikansk
sportsedan med prestanda, väghållning och med körglädje i klass med de värsta
konkurrenterna från Lexus, BMW, Acura och Mercedes. Inte lika lätt på foten som
en BMW 540, men smidigare än Lexus SC400, snabbare än Acura 3,2 TL och
konkurrerade väl med Mercedes prestandaversioner av E och CE. Karaktären
förblev dock i grunden amerikansk, amerikansk i sin utformning, i kupén och utformning
av utrustning, och inte minst motorkänslan i V8:an. Den stod definitivt ut
bland amerikanska bilar, men den var inte riktigt en like till importerade
bilmärken som den var tänkt att överträffa. Aurora blev lite för unik och på så
sätt för säregen.
Ur 1994 års broschyr - den första. Upphovsrätten tillhör GM. |
Marknadsföring är nog inte alltid så lätt, speciellt då man har mycket
att säga
Reklambudgeten var väl tilltagen förstås. Det satsades på påkostad
TV-reklam, tilltalande annonser och tjocka försäljningsbroschyrer i ny design, och inte minst produktplaceringar,
plus mycket annat PR-material förstås. Dyrt blev det. Den första broschyren som
kom 1994 var ganska konventionell, men kändes ny för att vara Oldsmobile. Nästa
års broschyr var en hel berättelse och nydanande i sin udda och synnerligen
ingenjörsmässiga design. Så där fortsatte det och broschyrerna hittade ett eget
formspråk. Tyvärr är det kanske lite för mycket av det goda, för mig som är
överintresserad av bilar är de en ren njutning, men för den genomsnittlige
bilköparen? hur orkade denne att ta sig igenom all text och hittades det
köparen verkligen letade efter och ville veta. Tyvärr jag tror inte de orkade det.
Reklamen, reklambudskapet och utformningen blev allt för fiffig. Reklam som är
enkel och tjatig fungerar, tyvärr, reklam som är för avancerad faller platt.
Ur 1995 års broschyr - ingenjörsmässiga skisser och bilder. Upphovsrätten tillhör GM.
Mottagandet och slutet
Aurora fick goda recensioner när den kom och dess kvalitet erkändes
välvilligt. Kunderna hittade in i bilhallarna och försäljningen tog fart,
första året, sedan dalade det. Försäljningssekvensen ser ut så här för den
första generationen: (1995) 45 677 st , (1996) 22 349 st ,
(1997) 25 579 st ,
(1998) 23 955 st ,
(1999) 18 729 st .
Förväntningarna uppfylldes inte, den legendariske divsionschefen John Rock fick
kasta in handuken och gå i september 1996. Efter 1999 så gjordes ett uppehåll
på ett år under tiden Oldsmobile sadlade om för produktion av andra generationens Aurora. Försäljningssiffrorna för första modellåret 2001 såg
lovande ut, 53 640
st , och det överträffade det satta målet på 45 000. Det tar sig. Därefter (2002) 8 576
st och sista modellåret (2003) 7 217 st . Störtdykning.
Det som hände var att GM i december 2000 förklarade att Oldsmobile skulle
läggas ned 2004, och så blev det, Oldsmobile lades ned som bilmärke och dess
modeller försvann i rök och damm, förutom den just lanserade SUV-modellen
Bravada som fick bli en Buick. Någon fortsättning på Aurora blev det i alla
fall inte. Den sista Auroran producerades den 28 mars 2003.
Formspråk ur 1997 års broschyr. Upphovsrätten tillhör GM. |
Ingensjörsstudie i 1997 års broschyr. Upphovsrätten tillhör GM. . |
Utrustningslista ur 1997 års broschyr. Upphovsrätten tillhör GM. |
Fanns det en möjlighet eller var det bara förhoppningar
Hade då Aurora kunnat rädda Oldsmobile? Njae, troligen inte. Det var för
sent helt enkelt. Det fanns inte tid att vända varumärket. Oldsmobile som
varumärke var urvattnat, trött och hopplöst på efterkälken. Inte blev det
bättre av att Auroras positionering inte var tillräckligt tydlig, visst var den
unik, men vad var den? Sedan kanske Oldsmobile i och för sig hade kunnat
producera Aurora betydligt billigare och gjort bättre ifrån sig i
marknadsföringsarbetet, det är möjligt. De borde kanske snarare ha kopierat
konkurrenterna än att fokusera på det unika. Nåja, trösten är att den anrika
Oldsmobile divisionen fick en sista gång visa allt av vad den förmådde och den
levererade något alldeles extra.
Eftermäle
- Begbilsmarknaden fick sig en riktig prisvärd sportsedan. Hög kvalitet, välutrustad och laddad med prestanda till lågpris. När nedläggningsbeskedet av Oldsmobile kom så åldrades värdemässigt två år gamla bilar i ett steg till minst fem år. Något att tänka på för alla olyckliga SAAB-ägare.
- Auroras nya designen blev sedan genomgående designtema för de senare och allra sista modellerna av Oldsmobile, de mindre modellerna Intrigue och Alero.
- Omständigheterna gjorde att Aurora trots allt måste betraktas som en felsatsning, en återvändsgränd. Syftet med Aurora nåddes inte. Dock så förlängde den troligtvis Oldsmobiles respit några år för redan så tidigt som 1992 hade bilan kunnat falla för bilmärket.
Ur 1997 års broschyr. Upphovsrätten tillhör GM. |
Lite om utrustning och specifikationer . . .
Första generationens Aurora kom endast i en utrustningsvariant och den
var välutrustad, smaka på allt detta: el-manövrerade läderklädda framstolar, läder
i soffan bak, äkta valnötspaneler, två-zons klimatanläggning, rikligt med
kopphållare, högljudd ljudanläggning med många högtalare, färddator att pilla
på, krockkuddar, ABS och sladdkontroll samt en liten kompass i backspegeln. Enbart
några tilläggsval fanns: bredare däck och annan bakaxelutväxling (s k
Autobahn-paket), sollucka, uppvärmda säten, uppgraderad ljudanläggning,
CD-växlare, 16”
kromade fälgar, motorvärmare, och slutligen guldprydda emblem. Under motorhuven
fanns den förnämliga V8:an på 4,0
liter , 32 ventiler med dubbla överliggande kamaxlar. Den
presterade raska 250 hk vid 5 600 varv per minut samt ett mäktigt vridmoment
på 353 Nm med en vridmomentskurva rak som en höjdhoppsribba från varvtalet
1 700 till 5 600. Rivstart från 0 till 100 km/h avverkades på
drygt 7,5 sekunder. Att ha bråttom är inget problem med en Aurora.
Ur 1997 års broschyr - viktiga design element. Omslaget till höger. Upphovsrätten tillhör GM.
Bilen på bilderna, inte broschyrernaUr 1997 års broschyr. Upphovsrätten tillhör GM. |
Aurora anländer till Amerika och frihestgudinnan hjälper till.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar