tisdag 6 mars 2012

Eagle Talon - sista modellen



Örnmärket mitt i trynet - Eagle.
Eagle Talon ESi [årsmodell: 1995 – 1999, andra och sista generationen, sista modellen av bilmärket] sports compact, ett samarbete med Mitsubishi som påbörjades i slutet av åttiotalet och som resulterade i förutom Talon, Mitsubishi Eclipse och även Plymouth Laser (som bara överlevde till 1991). Chrysler förvärvade American Motors Corporation (AMC) 1987 och ur det köpet uppstod bilmärket Eagle år 1988. Tidigare var Eagle en modell av bilmärket AMC. Eagle riktades in mot att möta och konkurrera med importbilar från Asien och Europa. Det hindrade tydligen inte att Chrysler kunde samarbeta lite med importkonkurrenten Mitsubishi. Det var väl bra. Märket exporterades också, men under namnet Chrysler. Eagle blev inget långlivat bilmärke. Chryslers förvärv av AMC berodde på att de ville stärka upp sitt SUV-segment genom att förvärva AMC:s Jeep-division. Eagle kom liksom på köpet. Det hela blev lite halvhjärtat och tveksamt. Märket lades ned 1999 strax efter det att Chrysler fusionerades med Daimler-Benz, troligen endast saknat av några få. Talon blev den allra sista modellen.

Andra generationens Talon kom i tre varianter: ESi (det nätta insteget), TSi (mer prestanda) och TSi AWD (mer prestanda och dessutom fyrhjulsdrift, sommar året runt). ESi hade som standard en 2,0 liters rakfyra med 16 varvvilliga ventiler och som gav 140 hk. Då gjorde den 0 till 100 km/h på synnerligen måttliga 9,4 sekunder. Trist. TSi och TSi AWD var fläktförstärkt med turboaggregat och presterade 210 hk. Då gick det snabbare.
Spana in locket på vänstra avgaspipan.
Bilen på bilderna har en svartlackerad kraftfull bakvinge, att den alltid var svart var lite av ett kännetecken för Talon. Bilen är av årsmodell 1997 eller senare eftersom den har fått en facelift av alla plastdelar på karossen. Säga vad man vill om den här bilen men det ser ut som om det gasas runt med den. Sliten? ja, Rostig? Jajamen, Bucklig? Nej då inte så farligt. Behöver tvättas? Ja! Men varför har man placerat registreringsskylten fram på sidan och inte i mitten. Det bryter ju mot den finstämda harmonin som bilen utstrålar, nåja, kanske inte. Kanske är det så enkelt att luftflödet skulle blockeras. En annan sak som fascinerar mig är att vänstra pipan i avgasutblåset bak är täckt med ett lock. Det ser ut som om den ska vara där. Vad har den för funktion? 
Bilen har främmande nationalitetsbeteckningar på sidorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar