Örnmärket mitt i trynet - Eagle. |
Eagle Talon ESi [årsmodell: 1995 – 1999, andra och sista generationen, sista modellen av
bilmärket] sports compact, ett
samarbete med Mitsubishi som påbörjades i slutet av åttiotalet och som
resulterade i förutom Talon, Mitsubishi Eclipse och även Plymouth Laser (som
bara överlevde till 1991). Chrysler förvärvade American Motors Corporation
(AMC) 1987 och ur det köpet uppstod bilmärket Eagle år 1988. Tidigare var Eagle
en modell av bilmärket AMC. Eagle riktades in mot att möta och konkurrera med importbilar
från Asien och Europa. Det hindrade tydligen inte att Chrysler kunde samarbeta
lite med importkonkurrenten Mitsubishi. Det var väl bra. Märket exporterades
också, men under namnet Chrysler. Eagle blev inget långlivat bilmärke. Chryslers
förvärv av AMC berodde på att de ville stärka upp sitt SUV-segment genom att
förvärva AMC:s Jeep-division. Eagle kom liksom på köpet. Det hela blev lite
halvhjärtat och tveksamt. Märket lades ned 1999 strax efter det att Chrysler
fusionerades med Daimler-Benz, troligen endast saknat av några få. Talon blev
den allra sista modellen.
Andra generationens Talon kom i tre varianter: ESi (det nätta
insteget), TSi (mer prestanda) och TSi AWD (mer prestanda
och dessutom fyrhjulsdrift, sommar året runt). ESi hade som standard en 2,0 liters rakfyra med
16 varvvilliga ventiler och som gav 140 hk. Då gjorde den 0 till 100 km/h på synnerligen
måttliga 9,4 sekunder. Trist. TSi och TSi AWD var fläktförstärkt med
turboaggregat och presterade 210 hk. Då gick det snabbare.
Spana in locket på vänstra avgaspipan. |
Bilen på bilderna har en svartlackerad kraftfull bakvinge, att den alltid
var svart var lite av ett kännetecken för Talon. Bilen är av årsmodell 1997
eller senare eftersom den har fått en facelift av alla plastdelar på karossen. Säga
vad man vill om den här bilen men det ser ut som om det gasas runt med den. Sliten?
ja, Rostig? Jajamen, Bucklig? Nej då inte så farligt. Behöver tvättas? Ja! Men varför
har man placerat registreringsskylten fram på sidan och inte i mitten. Det
bryter ju mot den finstämda harmonin som bilen utstrålar, nåja, kanske inte. Kanske
är det så enkelt att luftflödet skulle blockeras. En annan sak som fascinerar
mig är att vänstra pipan i avgasutblåset bak är täckt med ett lock. Det ser ut
som om den ska vara där. Vad har den för funktion?
Bilen har främmande nationalitetsbeteckningar på sidorna. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar