torsdag 22 mars 2012

Buick Electra Parkavenyn


När man betraktar bilen framifrån bör man bära solglasögon.
Buick Electra Park Avenue [årsmodell 1977 – 1984, femte generationen sedan 1959], klass: full-size sedan.
Titta noga på bilderna – detta var det bästa Buick kunde erbjuda av årsmodell 1978. Toppmodellen Electra med utrustningsnivå Park Avenue. Fin-fina grejer. Svart vinyltak, svart glänsande lack, fett med krom i fören, sidmonterade små s k coach light på C-stolpen och en snärtig röd längsgående stripe, samt, naturligtvis, fyra stycken portholes på varje framskärms sida. Mäktigt. Kom i två- eller fyradörrars utförande och med sjuttiotalets standard var den fullspäckad med utrustning; el-säten, luftkonditionering, mjuk plysch, bromsskivor fram och spiralfjädrar runt om, inga bladfjädrar här inte. Med andra ord en klassisk nordamerikansk full-size sedan byggd med tunga V8:an fram och drivningen bak. Inget trams. Detta var dock den sista generationen av Elektra som byggdes så och modellen Elektra kom att tillverkas i en ytterligare generation innan modellnamnet begravdes för gott år 1990. Park Avenue befordrades i sin tur till modellnamn för att axla toppositionen i Buick och den fick fortleva till 2005.
Bagageluckan är stor som en bandyplan.
 Den här bilen såg jag redan i somras och tog någon bild, men den var så fin så jag antog att det var en entusiastbil. Det är den inte, bilen är i daglig trafik året om, en bruksbil. Körs även i vinterrusk. Skicket för bilen är utmärkt och den är i synnerligen utmärkt bruksskick. Grillen var unik för just årsmodell 1978 så det var lätt att fastställa. Härlig röd plyschinredning som ser använd ut, men inte alltför sliten. Alla fyra stänkskydden är intakta och ger god verkan för att skydda medtrafikanter och själva bilen. Alltid trevligt att se denna nästan monumentala bil värdigt rulla omkring på stadens gator.

Under huven vankas det V8:a, eftersom det är en 78:a så är det mest troligt att det är 5,7 liter som fördelades ut på åtta burkar. Motorn levererade maxeffekt på 152 hk vid 3.400. Max vridmoment på 381 Nm uppnåddes redan vid 1.800 varv. För att få ut allt detta så krävdes fyra stycken välkalibrerade förgasare. Det är väl ganska typiska prestanda för sin tid skulle jag tro. Elektra kom i tre utrustningsvarianter, förutom Park Avenue, en mellannivå kallad Limited och insteget uppmärkt 225.
Bild från i höstas då bilen fortfarande hade de vackra sommarhjulen på.
Vi måste avslutningsvis titta lite på vad Buicks marknadsavdelning presterade i form av säljmaterial. Titta nu på detta och dröm dig tillbaka till 1978.

Ur försäljningsbroschyrer:          (upphovsrätten tillhör GM)


Uppslag födelat på två bilder:      



Tidningsannons:                   (upphovsrätten tillhör GM)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar