tisdag 13 mars 2012

Cadillac Eldorado - et cetera


För att tuffa till toppversionen ETC så lackades alla lister i bilens färg, men man kunde ändå inte låta bli att kroma lite runt rutorna.
Cadillac Eldorado ETC [årsmodell: 1992 – 2002, elfte och sista generationen sedan 1953] stor, fet och fin personal luxury car av full-size format. Faktiskt den sista klassiska personal luxury som byggdes av en nordamerikanska biltillverkare, andra ”kollegor” var Buick Riviera, Oldsmobile Tornado, Ford Thunderbird, och Lincoln Mark series. Eldorado överlevde dem alla. (Dock så återkom modellnamnet Thunderbird i retrofuturistisk skepnad senare och producerades till och med 2005, men den kan inte betraktas som en full-size personal luxury car.) I ärlighetens namn var Eldorado ursprungligen inte att betrakta som en personal luxury car, utan det var först 1967 som den fick den utformningen, och då blev den också framhjulsdriven. Modellen Eldorado har en lång och framgångsrik historia, och den var alltid åtråvärd. Ofta med vackra tillnamn som Brougham eller Biarritz.  På Cadillacs modellstege var den vanligtvis positionerad som nummer två i prestige. Marknaden för dessa stora och vackra kupéer tynade bort under nittiotalet och modellen fick ingen direkt efterföljare. Den sista generationen Eldorado kom utrustningsmässigt i en namnlös basvariant, sportigare ESC, (Eldorado Sporting Coupe) och toppvarianten ETC (Eldorado Touring Coupe) med hårdare fjädring, lister lackade i samma färg, mer ädelträ i kabinen. ETC fick bara ett emblem med bokstäverna E, T och C, men det kan ju inte ha varit så lyckat e.t.c. är ju en förkortning för etcetera alternativt et cetera. Det är latin och betyder ”och det övriga”.  Cadillac Etcetera, näe, inte bra. ESC fick också ett eget emblem men esc är inte heller så lyckat. Esc = ”escape”, den knapp som man trycker på PC:n för att avsluta program, bildläge eller återgå. Inte heller riktigt godkänt. Hur tänkte dem?Under motorhuven fanns för det mesta en V8:a på 4,6 liter som, för ETC presterade den som mest 300 hk och 400 Nm. Då kunde det gå undan, 0 – 100 km/h på 7,5 sekunder minsann. ESC och standard Eldorado fick nöja sig med 275 hk.
Brandkårsröd och fin. Fyra utblås bak ger rätt muller.
Bilen på bilderna är en Eldorado Touring Coupé. Röd och fin, och uppmärkt med ETC-emblem. Det är ju onekligen lite lustigt att toppmodell har mindre kromutsmyckning än basvarianten och diskretare emblem. Original fälgarna sitter på och det kan skvallra om att detta är en yngre årsmodell . Synnerligen gott skick. Om den inte vore lite smutsig så skulle man tro att den är tagen direkt från försäljningsbroschyren.

Utrivet ur försäljningsbroschyren:   (upphovsrätten tillhör GM)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar