fredag 30 mars 2012

Oldsmobile Eighty Eight, gamle svarten?


Oldsmobile Eighty Eight LSS [årsmodeller: 1992 – 1999, tionde och sista generationen sedan 1949], klass: full-size sedan.

Modellnamnet 88 fick konstgjord andning så pass att den precis kunde fylla femtio år. De sist producerade bilarna var jubileumsbilar. Både modellen och modellnamnet hade nog tjänat ut betydligt tidigare. 88:an var placerad prestigemässigt precis nedanför toppmodellen Oldsmobile 98, men befordrades till Oldsmobiles top-of-the-line efter 1996 då 98:an lades ned. Lyckan blev kortvarig. 88:an lades ned den också. 


Bilen på bilderna är av tidigare årsmodell, 1992 rättare bestämt. På avstånd ser den ut som lite av en svensk raggarbil, typ pilsnerpråm och 22 tidigare ägare. Bilen är raggamässigt svart i lacken och ger ett litet hängigt och schavigt intryck. Precis som det ska vara. Den skulle inte skämmas för sig en vanlig lördagkväll utanför korvkiosken. Det verkar också som ägarskaran har varit generös med eftermarknadsutrustning, vindavisare för rutorna så att det inte drar så mycket, mörka rutor skyddar från närgången insyn, lite pråliga prylar här och där, samt på bakre stolparna s k coach lights, måste mest troligt vara fastsatta efter det att bilen såldes som ny. LSS var 1992 fortfarande endast en utrustningsnivå dock med hög komfort och sportig attityd: läderklädsel, hårdare fjädring inget gungeligung, antisladdsystem, högljudd ljudanläggning m m.



Om man är en petimeter kan man hitta en del att racka ned på rörande bilens skick, men sådan är inte jag. Den här bilen brukas och älskas. Det framgår tydligt. Någon har ägnat sina omsorger och knappa medel i tjugo år för att hålla bilen i trafik. Det är värt att hedras. Hur många år till som bilen kommer att få susa fram är svårt att säga. Jag tror knappast att den mognar ut och blir en välvårdad entusiastbil. Snarare väntar avställning, förfall, upprostning och så småningom bortforsling till ett okänt öde. 


Motorn mellan framhjulen är en redig V6:a på generösa 3,8 liter, 1992 så kom det inte så mycket ur den, modesta 170 hk. Fast det räckte nog till för tjugo år sedan. Det blev bättre senare och LSS blev till och med en egen modell, en sportigare version av 88:an. Den fick den uppgraderad 3,8 liters motorn och kunde då kraftsamla hela 240 hk. Den sista generation 88:a kom ut under Oldsmobiles kräftgång och den påbörjade hädanfärden. GM meddelade i slutet av år 2000 att bilmärket skulle läggas ned. Det gjordes i april 2004.



Jag har hittat en tidningsannons också:

Upphovsrätten tillhör GM.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar