fredag 2 mars 2012

Oldsmobile Cutlass Supreme - i toppen


Den bleka vintersolen blänker i motorhuven, därunder mest troligt en rakfyra på 2,3 liter.
Oldsmobile Cutlass Supreme SL [årsmodell: 1988 – 1997, fjärde och sista generationen sedan 1966] klassificerad som mid-size. Denna sista generationens Cutlass Supreme var framhjulsdriven och kom i två- eller fyrdörrars utförande, samt även i cabrioletversion. Modellnamnet hängde med ett bra tag och var toppmodellen i Cutlass modellskaran, före Cutlass Ciera och Cutlass Calais. Den fick inte en direkt ersättare men närmast till arvtagare var den nya Oldsmobile Intrigue. Modellen producerades under relativ lång tid. Den började produceras då Oldsmobile fortfarande var relativt livskraftigt och dess produktion avslutades då det började kana utför. GM gjorde ett försök att omdana varumärket Oldsmobile i mitten av nittiotalet för att möta den allt mer besvärande konkurrensen från importbilar till den Nordamerikanska marknaden. Tyvärr fintade omdaningen bort befintliga kunder till stor utsträckning. Nu var det inte bara Oldmobile som gjorde dåligt ifrån sig, Buicks eller Saturns försäljning var inte någon munter syn heller. Tyvärr slutade det hela med att Oldsmobile lades ned 2004, Buick och Saturn fick vara kvar så länge. Oldmobiles nedläggningen blev så här i efterhand en bra övning inför den konkursundvikande stora bilmärkesutslaktningen modellåret 2010, då GM minskade antalet bilmodeller med 29 %, förutom bilmärkena Pontiac, Saturn, och Hummer, så försvann 14 bilmodeller i rök och damm.
Välsaltat.
Cutlass Supreme kom i ett antal utrustningsnivåer, först en namnlös basvariant som ganska snabbt döptes till S, den mer ombonade SL och topputrustade och något mer sportiga International Series. 1995 återstod enbart SL, och till den kunde köparen beställa tilläggsutrustning i form av paket numrerade I, II eller III, och senare även IV (kombinationer med olika motoralternativ). Motormässigt fanns det över åren fyra olika motorer som kom i lite olika utföranden. I början så levererades den en rak fyra på 2,3 liter som presterade 180 hk, inte illa, men ville man ha automat så blev man lite ledsen för då var den nedstrypt till 160 hk. 1990 dök det upp en V6:a på 3,1 liter som bara orkade med 135 hk. Påföljande år 1991 blev det lite bättre då en ny V6:a med dubbla överliggande kamaxlar på 3,4 liter dök upp och den fixade 200 hk, dock som tillval för S och SL. Fyran på 2,3 liter trillar bort 1992 och V6:an på 3.1 liter blev standard (140 hk). 1994 dyker det upp en ny standardmotor också den en V6:a på 3,1 liter (160 hk). Tillvalsmotorn, V6:an på 3,4 liter, trimmas upp till 215 hk. Måste ha gett bilen bra skjuts framåt. Sista årsmodellen får man hålla sig till godo med 3,1 liters V6:an.

Bilen på bilden står upparkerad i snödrivan. Lätt saltbestänkt, men i förhållandevis hyfsat bruksskick. Höger framskärm har ett svårartat rostangrepp och där har det rostat igenom, lite synd. För övrigt rak och fin i plåten och ej så avskavd i hörnen. Återstår att gissa möjliga årsmodeller. Bilmodellen producerades under lång tid och utseende ändrades då och då. Min gissning är att det är en 1991, 1992 eller 1993 årsmodell.


Extra bonus: reklam för Oldsmobile Cutlass Supreme SL där Oldsmobile påstår att motsvarande Honda modell drar mer bensin, kanske det ja . . .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar