Den bleka vintersolen blänker i motorhuven, därunder mest troligt en rakfyra på 2,3 liter. |
Oldsmobile Cutlass Supreme
SL [årsmodell: 1988 – 1997, fjärde och sista
generationen sedan 1966] klassificerad som mid-size.
Denna sista generationens Cutlass Supreme var framhjulsdriven och kom i två- eller
fyrdörrars utförande, samt även i cabrioletversion. Modellnamnet hängde med ett
bra tag och var toppmodellen i Cutlass modellskaran, före Cutlass Ciera och
Cutlass Calais. Den fick inte en direkt ersättare men närmast till arvtagare
var den nya Oldsmobile Intrigue. Modellen producerades under relativ lång tid.
Den började produceras då Oldsmobile fortfarande var relativt livskraftigt och
dess produktion avslutades då det började kana utför. GM gjorde ett försök att
omdana varumärket Oldsmobile i mitten av nittiotalet för att möta den allt mer
besvärande konkurrensen från importbilar till den Nordamerikanska marknaden.
Tyvärr fintade omdaningen bort befintliga kunder till stor utsträckning. Nu var
det inte bara Oldmobile som gjorde dåligt ifrån sig, Buicks eller Saturns
försäljning var inte någon munter syn heller. Tyvärr slutade det hela med att
Oldsmobile lades ned 2004, Buick och Saturn fick vara kvar så länge. Oldmobiles
nedläggningen blev så här i efterhand en bra övning inför den konkursundvikande
stora bilmärkesutslaktningen modellåret 2010, då GM minskade antalet
bilmodeller med 29 %, förutom bilmärkena Pontiac, Saturn, och Hummer, så
försvann 14 bilmodeller i rök och damm.
Välsaltat. |
Cutlass Supreme kom i ett antal utrustningsnivåer, först en namnlös
basvariant som ganska snabbt döptes till S, den mer ombonade SL
och topputrustade och något mer sportiga International Series. 1995
återstod enbart SL, och till den kunde köparen beställa
tilläggsutrustning i form av paket numrerade I, II eller III, och senare även
IV (kombinationer med olika motoralternativ). Motormässigt fanns det över åren
fyra olika motorer som kom i lite olika utföranden. I början så levererades den
en rak fyra på 2,3 liter
som presterade 180 hk, inte illa, men ville man ha automat så blev man lite
ledsen för då var den nedstrypt till 160 hk. 1990 dök det upp en V6:a på 3,1 liter som bara orkade
med 135 hk. Påföljande år 1991 blev det lite bättre då en ny V6:a med dubbla
överliggande kamaxlar på 3,4
liter dök upp och den fixade 200 hk, dock som tillval
för S och SL. Fyran på 2,3 liter trillar bort 1992 och V6:an på 3.1 liter blev standard
(140 hk). 1994 dyker det upp en ny standardmotor också den en V6:a på 3,1 liter (160 hk).
Tillvalsmotorn, V6:an på 3,4
liter , trimmas upp till 215 hk. Måste ha gett bilen bra
skjuts framåt. Sista årsmodellen får man hålla sig till godo med 3,1 liters V6:an.
Bilen på bilden står upparkerad i snödrivan. Lätt saltbestänkt, men i
förhållandevis hyfsat bruksskick. Höger framskärm har ett svårartat rostangrepp
och där har det rostat igenom, lite synd. För övrigt rak och fin i plåten och
ej så avskavd i hörnen. Återstår att gissa möjliga årsmodeller. Bilmodellen
producerades under lång tid och utseende ändrades då och då. Min gissning är
att det är en 1991, 1992 eller 1993 årsmodell.
Extra bonus: reklam för Oldsmobile Cutlass Supreme SL där Oldsmobile påstår att motsvarande Honda modell drar mer bensin, kanske det ja . . .
Extra bonus: reklam för Oldsmobile Cutlass Supreme SL där Oldsmobile påstår att motsvarande Honda modell drar mer bensin, kanske det ja . . .
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar