torsdag 15 mars 2012

Saturn S-series - lite annorlunda . . .

Nutidsgrammatik. en Volvo - flera Volvo, en Saturn - flera Saturner [Plu];Volvon - Volvons, Saturnen - Saturnens [Pos].
Saturn S-series SL [årsmodell: 1996 – 2002, andra generationen] Marknadsmässigt inklassificerad i segmentet compact. Saturn var ett bilmärke som grundades av GM 1985 och som lades ned i oktober 2010. Syftet med ett helt nytt bilmärke vara att med förnyelse och på ett i alla delar innovativt sätt tillverka och försälja personbilar. Tanken att bygga helt nytt gör att jag tycker att Saturn är ett fascinerande och intressant bilmärke. Märket riktades främst mot de till den nordamerikanska marknaden importerade bilar, det vill säga bilar från Japan, Sydkorea och Europa. Importbilarna var nämligen redan för 30 år sedan ett allvarligt bekymmer för de nordamerikanska biltillverkarna. Saturn blev ett sätt att möta importhotet. Bilmärket Saturn byggdes bokstavligen upp helt nytt från grunden och helt frånskilt stora GM. Egna och nya fabriker, ny personal, nytt sätt att sälja, nya säljkanaler, ny design och nytt, nytt, nytt, egentligen blev det för mycket nytt. Att förnya är bra, men för mycket nytt blir fel. För att möta importbilar behövde GM onekligen förnya sig, men att förnya allt hade ingen gjort förut, så gjorde i alla fall inte japanerna. För att möta importbilarna borde GM ha gjort som importbilstillverkarna – kopiera framgångskonceptet, inte förnya allt. Det är dyrt att starta ett bilmärke och det är dyrt att bygga helt nytt. I början nyttjades inte heller några synergieffekter med stora GM utan det var först på slutet som Saturn motvilligt tvingades att använda andra GM-komponenter och teknik, till exempel från Opel Astra. Saturn hade kunnat bli mer framgångsrikt om det kopierat de värden som kunderna upplevde med importbilarna. Saturn borde också i betydligt större utsträckning utnyttjat GM:s övriga teknikplattformar och komponenter. Felsatsningen Saturn blev mycket dyr för GM. Att märket fick stryka på foten vid GM:s stora bilmärkesutslaktning 2008 blev därför ingen överraskning.
Bilen ser ut som ett litet rymdskepp. "- Saturn till jordkontrollen. Klar att starta, kom."
Saturn S-series har ett distinkt och särpräglat utseende. Den ser ut som något av ett litet UFO jämfört med andra bilar och speciellt jämfört med importbilarna den var tänkt att möta. Andra generationen Saturn var mycket lik den första generationen utseendemässigt. Saturn var ett nytt koncept att marknadsföra bilar på så kombinationerna av utrustningsnivåerna uttrycktes lite annorlunda jämfört med vad köparna var vana med, inga LE, GT, SLE, Regency, eller Royale, Istället baserades namnen på de tre karossvarianterna som fanns: sedan, kombi och kupé och de littererades SL (Sedan Level), SW (Sedan Wagon) och SC (Sports Coupe). Utrustningsnivåerna kunde vara namnlös eller tilldelades siffrorna 1 eller 2. Sedanen SL kom i tre utrustningsnivåer SL (namnlös), SL1 eller SL2, kombin SW kom i SW1 eller SW2, och kupén SC i två SC1 eller SC2. Motormässigt erbjöds två hopplösa radfyror, bägge på 1,9 liter, basmotorn hade en överliggande kamaxel och den andra två. 1,9 SOHC presterade 100hk och 157Nm och fanns i SL, SL1, SW1 och SC1. 1,9 DOHC presterade lite mer, 114hk och 162Nm och fanns i SL2, SW2 och SC2. Oavsett bokstavskombination kan det konstateras att det knappast gick undan, som tur var så fanns det dock rikligt med eftermarknadsprodukter för att få lite mer sprutt på dessa fyror.

Bilen på bilderna är av en tidigare årsmodell före år 2000 då den inte har fått sig en facelift.Bilen är i fint skick, mycket fint skick. Vilket inte är ovanligt för denna bilmodell. Det finns också förhållandevis många av dessa bilar i trafik fortfarande, trots att de är äldre än tio år. Ett skäl är att mycket av  karossen är av plast och rostar följdaktligen inte, men å andra sidan så brukar det bli mycket sprickor som förfular. Jag tror också att ägarna till de här bilarna verkligen tycker om dem och vårdar dem. Saturns kundkrets var nog lite speciell.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar