Nutidsgrammatik. en Volvo - flera Volvo, en Saturn - flera Saturner [Plu];Volvon - Volvons, Saturnen - Saturnens [Pos]. |
Saturn
S-series SL [årsmodell: 1996 – 2002, andra
generationen] Marknadsmässigt inklassificerad i segmentet compact. Saturn var ett bilmärke som grundades av GM 1985 och som
lades ned i oktober 2010. Syftet med ett helt nytt bilmärke vara att med
förnyelse och på ett i alla delar innovativt sätt tillverka och försälja
personbilar. Tanken att bygga helt nytt gör att jag tycker att Saturn är ett
fascinerande och intressant bilmärke. Märket riktades främst mot de till den nordamerikanska
marknaden importerade bilar, det vill säga bilar från Japan, Sydkorea och
Europa. Importbilarna var nämligen redan för 30 år sedan ett allvarligt
bekymmer för de nordamerikanska biltillverkarna. Saturn blev ett sätt att möta
importhotet. Bilmärket Saturn byggdes bokstavligen upp helt nytt från grunden
och helt frånskilt stora GM. Egna och nya fabriker, ny personal, nytt sätt att
sälja, nya säljkanaler, ny design och nytt, nytt, nytt, egentligen blev det för
mycket nytt. Att förnya är bra, men för mycket nytt blir fel. För att möta
importbilar behövde GM onekligen förnya sig, men att förnya allt hade ingen
gjort förut, så gjorde i alla fall inte japanerna. För att möta importbilarna
borde GM ha gjort som importbilstillverkarna – kopiera framgångskonceptet, inte
förnya allt. Det är dyrt att starta ett bilmärke och det är dyrt att bygga helt
nytt. I början nyttjades inte heller några synergieffekter med stora GM utan
det var först på slutet som Saturn motvilligt tvingades att använda andra
GM-komponenter och teknik, till exempel från Opel Astra. Saturn hade kunnat bli
mer framgångsrikt om det kopierat de värden som kunderna upplevde med
importbilarna. Saturn borde också i betydligt större utsträckning utnyttjat
GM:s övriga teknikplattformar och komponenter. Felsatsningen Saturn blev mycket
dyr för GM. Att märket fick stryka på foten vid GM:s stora bilmärkesutslaktning
2008 blev därför ingen överraskning.
Bilen ser ut som ett litet rymdskepp. "- Saturn till jordkontrollen. Klar att starta, kom." |
Saturn S-series har ett distinkt och särpräglat utseende. Den ser ut som
något av ett litet UFO jämfört med andra bilar och speciellt jämfört med
importbilarna den var tänkt att möta. Andra generationen Saturn var mycket lik
den första generationen utseendemässigt. Saturn var ett nytt koncept att
marknadsföra bilar på så kombinationerna av utrustningsnivåerna uttrycktes lite
annorlunda jämfört med vad köparna var vana med, inga LE, GT, SLE, Regency,
eller Royale, Istället baserades namnen på de tre karossvarianterna som fanns:
sedan, kombi och kupé och de littererades SL (Sedan Level), SW (Sedan
Wagon) och SC (Sports Coupe).
Utrustningsnivåerna kunde vara namnlös eller tilldelades siffrorna 1
eller 2. Sedanen SL kom i tre utrustningsnivåer SL
(namnlös), SL1 eller SL2, kombin SW kom i SW1 eller
SW2, och kupén SC i två SC1 eller SC2. Motormässigt
erbjöds två hopplösa radfyror, bägge på 1,9 liter , basmotorn hade
en överliggande kamaxel och den andra två. 1,9 SOHC presterade 100hk och 157Nm
och fanns i SL, SL1, SW1 och SC1. 1,9 DOHC
presterade lite mer, 114hk och 162Nm och fanns i SL2, SW2 och SC2.
Oavsett bokstavskombination kan det konstateras att det knappast gick undan,
som tur var så fanns det dock rikligt med eftermarknadsprodukter för att få
lite mer sprutt på dessa fyror.
Bilen på bilderna är av en tidigare årsmodell före år 2000 då den inte har
fått sig en facelift.Bilen är i fint skick, mycket fint skick. Vilket inte är ovanligt för denna bilmodell. Det finns också förhållandevis många av dessa bilar i trafik fortfarande, trots att de är äldre än tio år. Ett skäl är att mycket av karossen är av plast och rostar följdaktligen inte, men å andra sidan så brukar det bli mycket sprickor som förfular. Jag tror också att ägarna till de här bilarna verkligen tycker om dem och vårdar dem. Saturns kundkrets var nog lite speciell.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar