torsdag 29 mars 2012

Chrysler Concorde modellen i toppen


Kylaren är så lågt placerad att registrerinsgskylten nästan täcker halva ytan.
Chrysler Concorde LXi [årsmodeller: 1998 – 2004, andra och sista generationen], klassad som full-size sedan.

Här är en maffig bil, svällande fet och fin. Concorde var rymliga bilar. Designmässigt var det finalen i Chryslers cab-forward design, mer cab-forward än så här blev det inte. Konceptet byggde på att skjuta ut hjulen lite mer i hörnen och på så sätt skapa utrymme. Motorn fick ställas på tvären i det trånga motorutrymmet så att den kunde rymmas. Kylargrillen är mycket lågt placerad och ger bilen ett distinkt utseende, för att inte säga lite väl särskiljande. De första årsmodellerna hade otroligt nog en ännu bredare grill, men efter 2001 fick Concorde överta nedlagda Chrysler LHS front och bilens utseende lugnade ned sig. Bilen på bilderna är alltså av årsmodell 2002 eller senare. I och med LHS frånfälle så seglade Concorde upp till täten och kröntes till top-of-the-line. Men det varade inte så länge, Concorde lades ned 2004 och ersattes av nya Chrysler 300.

Chryslers toppmodell  2002 - 2004. Prestige och lyx i svällande former.
LXi var fram till 2002 den mer välutrustade nivån före LX, men för att matcha nedlagda LHS tillkom en ny toppnivå kallad Limited. Nåja, LXi gick inte av för hackor den heller. Den var laddad med utrustning: läderklädda säten, antisladdsystem, antistöldsystem, adaptiv styrning och som en intressant option fanns också möjlighet att köpa till helsoffa fram och växelspak på rattstången. Ett välbeprövat koncept, i amerikanska sedaner men aningen musealt vid den här tiden. Bilarna var dessutom aggressivt prissatta och sålde bra. Det behövdes för Chrysler gick dåligt, så pass dåligt att de också precis som GM fick låna pengar av staten för att klara sig. Chrysler red än en gång ut stormen. Bilen på bilden har en sprittande V6:a på hela 3,5 liter som presterade 234 hk. Full gas gjorde att färden från 0 till 100 km/h gick på nio sekunder blankt. Lite sävligt kanske . . . Bilen på bilderna måste sammantaget ges bedömningen utmärkt skick. Se så den glänser i det härliga solskenet.

En titt i tidningen kunde för tio år sedan resultera i att ögat fastnade på denna annons:
Upphovsrätten tillhör Chrysler.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar