Oldsmobile
Cutlass Ciera SL [årsmodell: 1989 – 1996, andra
generationen*] storlekstyp mid-size,
Här står en storsäljare parkerad och långlivad blev modellen också,
första årsmodellen är 1982 och sista blev 1996. Bilen har de vackra bakljusen
som bara förekom 1989 eller 1990. Dessa är prydda av den stilrena raketsymbolen
som var Oldsmobiles logotyp vid den tiden. Bilen är inte alls i dåligt skick
men kanske lite sliten här och där. Rost på bakluckan, luckan för bensinlocket
hänger lite på sned, enbart ”obile” återstår av Oldsmobileemblemet bak. Bilen
ser bättre ut framifrån. Modellen kom i sportig kupé (Coupe), rymlig kombi
(Cruiser Wagon) och bekväm sedan, i alla fall till en början. Kupén trillade
bort ganska snabbt. Kombin och sedanen producerades under hela perioden. Jag
har tidigare på bilbloggen skrivit mycket om Oldsmobiles dödskamp, inga
upprepningar om det idag, utan vi konstaterar sakligt att den sista bilen av
märket Oldsmobile tillverkades den 29 april 2004.
Rocket-symboler mitt i varje bakljus, stiligt. |
SL var under åren 1989 och 1990 näst finast, International Series var
finast, i botten fanns S och den enkla namnlösa instegsvarianten för den
riktigt snåle. SL var så pass fin att den hade en V6:a som standard bakom
kylaren. Den var på 3,3
liter och på 160 hk/251 Nm. Kanske inte så mycket att skryta
med idag, men då för drygt tjugo års sedan var det inte så illa. Bilen har
också en liten flaggrad under modellbeteckningen på varje framskärm (tyvärr
syns det dåligt på bilderna så ni får lita på mig där). I mitten av åttiotalet
och i början av nittiotalet så prydde gärna Oldsmobile Cutlass-familjen med flaggor
och kallade utrustningsnivåer eller paket för International Series eller Euro
för att ge det inhemska Oldsmobile en mer internationell prägel. Det är inte
precis Irans eller Iraks flaggor man hittar på flaggemblemet, utan det är
femton flaggor på rad i följande förvirrande ordning: USA, Kanada, Belgien,
Finland, Italien, Storbritannien, Nederländerna, Schweiz, Frankrike, Portugal,
Sverige (heja!), Spanien, Danmark, Italien . . . nej, vänta, det kan ju inte
vara Italien igen, kanske Irland, och till sist Tyskland.
Flaggor på rad. (Bilden upphittad på Internet). |
*Man kan tvista om Cutlass Ciera kom i endast en generation eller i två. Den stora faceliften och omgörningen som kom 1989 får bli vattendelaren. Hur som helst 15 års produktion och försäljningssuccé imponerar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar