måndag 26 mars 2012

Oldsmobile Cutlass Ciera iförd flaggparad



Oldsmobile Cutlass Ciera SL [årsmodell: 1989 – 1996, andra generationen*] storlekstyp mid-size,
Här står en storsäljare parkerad och långlivad blev modellen också, första årsmodellen är 1982 och sista blev 1996. Bilen har de vackra bakljusen som bara förekom 1989 eller 1990. Dessa är prydda av den stilrena raketsymbolen som var Oldsmobiles logotyp vid den tiden. Bilen är inte alls i dåligt skick men kanske lite sliten här och där. Rost på bakluckan, luckan för bensinlocket hänger lite på sned, enbart ”obile” återstår av Oldsmobileemblemet bak. Bilen ser bättre ut framifrån. Modellen kom i sportig kupé (Coupe), rymlig kombi (Cruiser Wagon) och bekväm sedan, i alla fall till en början. Kupén trillade bort ganska snabbt. Kombin och sedanen producerades under hela perioden. Jag har tidigare på bilbloggen skrivit mycket om Oldsmobiles dödskamp, inga upprepningar om det idag, utan vi konstaterar sakligt att den sista bilen av märket Oldsmobile tillverkades den 29 april 2004.
Rocket-symboler mitt i varje bakljus, stiligt.
SL var under åren 1989 och 1990 näst finast, International Series var finast, i botten fanns S och den enkla namnlösa instegsvarianten för den riktigt snåle. SL var så pass fin att den hade en V6:a som standard bakom kylaren. Den var på 3,3 liter och på 160 hk/251 Nm. Kanske inte så mycket att skryta med idag, men då för drygt tjugo års sedan var det inte så illa. Bilen har också en liten flaggrad under modellbeteckningen på varje framskärm (tyvärr syns det dåligt på bilderna så ni får lita på mig där). I mitten av åttiotalet och i början av nittiotalet så prydde gärna Oldsmobile Cutlass-familjen med flaggor och kallade utrustningsnivåer eller paket för International Series eller Euro för att ge det inhemska Oldsmobile en mer internationell prägel. Det är inte precis Irans eller Iraks flaggor man hittar på flaggemblemet, utan det är femton flaggor på rad i följande förvirrande ordning: USA, Kanada, Belgien, Finland, Italien, Storbritannien, Nederländerna, Schweiz, Frankrike, Portugal, Sverige (heja!), Spanien, Danmark, Italien . . . nej, vänta, det kan ju inte vara Italien igen, kanske Irland, och till sist Tyskland. 
Flaggor på rad.
(Bilden upphittad på Internet).

*Man kan tvista om Cutlass Ciera kom i endast en generation eller i två. Den stora faceliften och omgörningen som kom 1989 får bli vattendelaren. Hur som helst 15 års produktion och försäljningssuccé imponerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar