onsdag 7 mars 2012

Pontiac Firebird


Pontiac Firebird [årsmodell 1993 – 2002, fjärde och sista generationen] definierad som bakhjulsdriven sports car. Legendarisk bilmodell som producerades mellan 1967 och 2002, i början som en pony car och i slutet producerad i god samklang med Chevrolet Camaro, kanske i lite väl god samklang för bilarna var ganska lika. Chevrolet Camaro gjorde dock come back senare med retrofuturistisk design. Det gjorde aldrig Firebird. GM lade ned bilmärket Pontiac i oktober 2010. Genom att avveckla Pontiac, Saturn, Hummer och avyttra SAAB lyckades GM undvika konkurs och få nya friska krediter. Inhemska Pontiac sålde inte alls så dåligt och hade på slutet fortfarande ett hyfsat modellutbud, men varumärket bedömdes inte vara tillräckligt internationellt gångbart. Buick, Cadillac, Chevrolet och GMC fick vara kvar. Nu är GM på grön kvist igen.

Firebird kom i tre utrustningsvarianter, en namnlös bas- och instegsvariant, det trivsamma mellansteget Formula och den alltid lika åtråvärda toppvarianten Trans Am. För säkerhetsskull fanns det ett par prestanda utrustningspaket Firehawk och SLP för att ytterligare förbättra den egna bilupplevelsen. Under motorhuven fanns fyra motoralternativ: klenast var en V6:a på 3,4 liter som avgav försiktiga 160 hk, bättre upp blev det med den V6:a på 3,8 liter som kom senare, 1995, och den var på frustande 200 hk, den första V8:an på 5,7 liter var på 275 hk i standard utförande, den nya V8:an på 5,7 liter gav som mest 330 hk. Vissa utrustningsvarianter fick en särskild ram air motorhuv med extra mycket luftintag på. Då gick det undan, 0 – 100 km/h på 6,7 sekunder.

Bilen på bilderna är snik varianten  under huven mest troligt en V6:a. Kanske inte blixtsnabb, men den ser snabb ut. Dubbla feta utblås bak gör mig misstänksam på att det kanske ändå ruvar en V8.a under huven? å andra sidan är motorhuven i standard utförande , hade inte V8:orna två par avgasrör, inalles fyra utblås? . . .   så där kan man grubbla sig tokig. Vi får släppa det. Bilen ser dock snygg ut. Registreringsskylten bak hänger på sniskan, men det låtsas vi inte om. Det som drar ned intrycket är rostskadan i vänster balk framför bakhjulet. Här har ägaren slipat ned till metallen men inte direkt skyddat med rostskyddsfärg och primer och lack. Vad händer? Jo, rosten angriper igen och nu med full kraft. Ta fram penseln och pensla på!


En talande bild från försäljningsbroschyren:   (upphovsrätten tillhör Pontiac)
. . . och nu blir det reklamfilm: muller, mörker, rök och dimma, samt gaspådrag under 53 sekunder . . .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar