Carspotter, bilskådare, samt bilspanare, som ägnar sig åt bilspotting i främst Ontario, Kanada, och som gärna bjöd på alla intressanta bilar i omgivningen på denna enkla bilblogg. Gärna bilar som kanske inte var så vanliga på svenska gator. Speciellt bruksbilar av utgånga modeller som börjar bli lite bortglömda var värda att lyftas fram. Bloggen är nu avslutad.
lördag 3 mars 2012
Buick LeSabre - packåsneutförande
En väl tilltagen prydnad hänger i backspegeln och sprider trivsel inne i kupén.
Buick LeSabre Limited [årsmodell: 1986 – 1991, sjätte generationen], artbestämd till full-size sedan. LeSabre var länge
positionerad som instegsmodellen till Buicks stora sedaner och i produktion
sedan 1959. En pålitlig storsäljare och fick också ett välförtjänat gott
kvalitetsrykte. Förutom fyra dörrar så fanns det också möjlighet att få två
dörrar i karossen. Denna generation blev också den första med framhjulsdrift.
Det fanns under modellåren två genomgående utrustningsnivåer: Custom som
var basutrustad och välutrustade Limited, under de första modellåren
fanns det också en utrustningsnivå kallad först Grand National och sedan
T-Type. De var inspirerade av NASCAR och kännetecknades främst att allt krom
var mattsvart. De sålde så där. Buick sansade sig ganska snart och insåg att
sport, stockcar och rally kanske inte riktigt låg i linje med varumärket. Klokt.
Under huven fanns V6:or, alltid med slagvolymen 3,8 liter men med olika
motorer och i olika utförande. Den första årsmodellen avbröt lite med en V6:a på
endast 3,0 liter
(150 hk/ 171 Nm) som standard. De sista årsmodellernas 3,8 liters V6:a
presterade 165 hk och som tillval kunde man få ut 205 hk, då börjar det ju
likna något.
Smakfullt kromat avgasrör blänker i kapp med övrigt krom.
Bilen på bilden är en Limited och av de sista årsmodellerna, antingen 1990 eller
1991. Det är grillen och bakljusen som avslöjar det. Bilen är i härligt
brukskick. Det syns att den används. Det är lite synd att lacken är vit för då
syns rost och roststrimmor så väl. Bilen må vara blank i lacken men det finns
rost lite här och där. Lite repor får man väl också räkna med och högra hörnet fram
har fått lite bättringsfärg i all hast. Det blev inte så snyggt. Trasig reflexramp bak . . . Nog nu med
anmärkningar. Det roliga med den här bilen är dess extrautrustning. Den har ett
diskret vitt vinyl tak i fint skick. Men det kanske mest spännande
extrautrustningen är det kromade och smäckra bagageräcket på bagageluckan som
dessutom integrerar det tredje centralt placerade bromsljuset. Extra
bagageräcke på bakluckan var ett moderiktigt tillbehör i slutet av åttiotalet
och är inte unikt för Buick, andra bilmärken och bilmodeller erbjöd det också.
Men har de verkligen använts? Det verkar opraktiskt och det måste ju se udda ut
med en hög väskor eller annan last på bagageluckan. Dessutom utsätts lasten för
väder och vind. Mycket krom att putsa blir det, höjer onekligen förbrukningen
av Autosol polerkräm.
Bilen blev ett lätt offer för carspotterkameran.
Extra insatt videobonus: 30 sekunders reklamfilm från 1990 för Buick LeSabre. Buick vädjar: köp den, Plymouth ägare vittnar: det blir bättre med Buick. Blir det? Döm själva.
Det som slår mig när jag bläddrar bland dina inlägg, är att amerikanska bilar på 80- och 90-talen hade en väldigt slätstruken formgivning. Ford, Buick eller Chevrolet är förvillande lika varandra. Det var bättre förr!
Ja, och ofta var det ju i princip samma bil, som t ex Ford Crown Victoria - Mercury Gran Marquis, Ford Tempo - Mercury Topaz, Ford Taurus - Mercury Sable, Chrysler Cirrus - Dodge Stratus - Plymouth Breeze, Chevrolet Cavalier - Pontiac Sunfire, Chevrolet Camaro - Pontiac Firebird, listan blir lång.GM hade ju dessutom som strategi att göra bilmodellrna mer lika under (slutet) av 1980-talet. Bilen skulle vara GM, så det bidrog väl också. Man måste gå nära för att skilja dem åt!
Det som slår mig när jag bläddrar bland dina inlägg, är att amerikanska bilar på 80- och 90-talen hade en väldigt slätstruken formgivning. Ford, Buick eller Chevrolet är förvillande lika varandra. Det var bättre förr!
SvaraRaderaJa, och ofta var det ju i princip samma bil, som t ex Ford Crown Victoria - Mercury Gran Marquis, Ford Tempo - Mercury Topaz, Ford Taurus - Mercury Sable, Chrysler Cirrus - Dodge Stratus - Plymouth Breeze, Chevrolet Cavalier - Pontiac Sunfire, Chevrolet Camaro - Pontiac Firebird, listan blir lång.GM hade ju dessutom som strategi att göra bilmodellrna mer lika under (slutet) av 1980-talet. Bilen skulle vara GM, så det bidrog väl också. Man måste gå nära för att skilja dem åt!
SvaraRadera