Chevrolet
Camaro [årsmodell. 1993 – 2002, fjärde
generationen sedan 1966], sports car,
men den föddes som en ponnybil och som ett direkt svar på Fords omåttliga succé
Mustang. Det var länge sedan nu. Ponnybilarna slaktades ut efterhand. Camaro
var en framgångsrik bilmodell på den tiden och den försvarade genomgående sin
position väl genom åren. Marknaden för amerikanska klassiska sport kupéer
krympte dock under nittiotalet och GM lade ned modellen 2002, men bara
tillfälligt. År 2009 kom en ny Camaro med tilltalande retrofuturistisk design
och den produceras än idag. En nära släkting till den fjärde generationens
Camaro var den billigare Pontiac Firebird.
Den fjärde generationen producerades, för att vara
en Chevrolet-modell, under förhållandevis lång tid och det gav upphov till en
rad olika motoralternativ och utseende förändringar. Camaro kom i två
utrustningsnivåer: en nanmnlös basvariant och Z28. Den största
skillnaden var att Z28 hade en kraftfull mullrande V8:a under huven som
ingalunda skämdes för sig, basmodellen fick nöja sig med svagare sexcylindriga
motorer, ack ja. Det fanns också (oftast) två utrustningspaket: ving- och
spoilerpaketet RS (Ralley Sport) och
prestandapaketet SS (Super Sport =
bra med sprutt) som kunde muntra upp ytterligare.
Under motorhuven, vad fanns där? Basmotorn var först
en 3,4 liters
V6:a på 160 hk. Z28 utrustades till en början med en V8:a på 5,7 liter som avgav 275
hk. Modellåret 1996 blev det än bättre, basmodellen fick en ny V6:a på 3,8 liter på 200 hk, då
gled bilen iväg på 8,6 sekunder från 0 till 100 km/h . Inte så mycket
sport där inte. Modellåret 1998 uppgraderad V8:an till 305 hk, och köptes
SS-paketet till så presterade den 320 hk. 0 till 100 km/h gick svindlande
snabbt, 5,5 sekunder. Det är sport det!
Bilen på bilden är tyvärr den saktmodiga
basmodellen. Avgasröret är en sorglig syn, liten oansenlig dimension och den
tycks böja sig lätt av skam. Den har 1998 års omfattande facelift varför den är
en senare årsmodell av Camaro. Röd och fin. Oklanderligt skick, välvårdad och
ompysslad. Vi får glädja oss åt det utmärkta skicket och fortsätta drömma om
att få betrakta en riktigt blixtsnabb Z28.
Utklippt ur försäljningsbroschyren: (upphovsrätten tillhör GM)
Utklippt ur försäljningsbroschyren: (upphovsrätten tillhör GM)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar