måndag 19 mars 2012

Ford Probe GT, faktiskt kontrafaktisk


Se så vackert den vita snön så kraftfullt kontrasterar mot den svarta lacken.
Ford Probe GT [årsmodell: 1993 – 1997, andra och sista generationen] klassificering: sports compact.
Historiker brukar ibland unna sig att bli kontrafaktiska vilket innebär att de försöker fundera ut vad skulle ha hänt om historien tog en annan vändning, till exempel att Napoleon segrade vid Waterloo, eller att Tyskland klarade av att invadera Storbritannien i andra världskriget. Det kan vara ganska intressant att förstå vilka andra möjliga utfall eller val som fanns. Fast ganska snart trasslar historikerna in sig i ”om” och ”om inte” och ”möjligen” med mera, och det blir bara spekulation, mest beroende på att det inte hände. Hur kan nu denna Ford Probe vara kontrafaktiskt? Jo, Ford kände i mitten av åttiotalet tveksamheter med Mustang och de trodde inte längre riktigt på konceptet. Ett alternativ som de noga övervägde var att använda sig av det som sedan istället blev Ford Probe, det vill säga japansk teknik, framhjulsdrift, mindre omfång och vikt, och klena motorer. Mustangs anhängare reste sig som en man och protesterna gjorde att Ford tog sitt förnuft till fånga och fortsatte som förr, och som vanligt, förr eller senare vände det även för Mustang.

Ford Probe kunde faktiskt ha varit Ford Mustang och utan att vara allt för kontrafaktisk spekulativ så tror jag att Mustang hade slutat där. Ford Probe är en trist bil. GT var minst trist av utrustningsnivåerna och utrustades med en V6:a på 2,5 liter på 164 hk och till skillnad från den namnlösa instegsvarianten så hade GT bromsskivor runt om för att bättre hejda framfarten. Tja, så mycket framfart att hejda blev det kanske inte för 0 – 100 km/h tog 8,6 sekunder och det är inte ju inte direkt i samklang med bilens sportiga utseende. Det fanns också en mellannivå som döptes till SE och kom lite senare i produktion. Probe sålde si så där och sålde riktigt dåligt på slutet eftersom Ford tappade intrsset för modellen. Efterföljaren blev Ford/Mercury Cougar – beroende på kontinent. Bilen på bilden står på veckodagarna parkerade intill ett stort bostadskomplex och alltid tätt intill vaktmästeriet. Ägaren jobbar säkert där. Fint skick på bilen så vitt som går att bedöma i snöstormen. Jag gissar att det är en tidig årsmodell av bakljus och dekaler att döma. Bilmodellen såldes också i Sverige.

1 kommentar:

  1. 0-100km/h gick på 7,9sek enligt tyska Auto Motor und Sport i testet nr 10/93 var det bara en sportcoupé som slog den, Nissan 200SX (7,5sek) medan trean Honda Prelude 2,3i behövde 8,1sek. Jag minns ett amerikanskt test med lika dyra bilar 1993 där både Ford Probe GT och Chevrolet Camaro Z28 var med. Där gjorde Probens väghållning att Camaron inte kunde köra i från Proben på kurvig väg, trots drygt 100hk färre. Systerbilen till Camaro Pontiac Firebird/Trans Am behövde 7,3sek för V8 Aut och 11,1sek för V6 Aut. Jag har haft en Probe 24V-93 och påstå att den är trist är felaktigt. Den på bilden är en 93a eller 94a.

    SvaraRadera