onsdag 21 mars 2012

Pontiac Bonneville "Special" SE

Fin bil i snöslask.
Pontiac Bonneville SSE [årsmodell: 1992 – 1999, nionde generationen sedan 1958] klass: full-size sedan.
SSE, med så många bokstäver på emblemet måste det ju vara toppversionen, ja, nästan. SSEi var denna generations toppversion och då var det minsann överladdat tryck med fläktaggregat på motorn som gällde, turbo. Bonneville var i sin tur Pontiacs allra finaste bilmodell och toppade prestigestegen. Man kan se ett mönster i framväxten av dessa bokstavs- kombinationer och vid det här laget hade bokstäverna verkligen börjat ansamla sig på emblemen. Hela fyra stycken i värsta, egentligen bästa, fall.  Det gäller att se upp med dessa beteckningar så att man inte blir lurad. Över tiden så tycks beteckningarna degraderas. Ta till exempel LE som betydde Limited Edition, längre tillbaka var det en mellannivå och degraderades nedåt så att det var insteget i den föregående generationen(den åttonde) och SE som betydde Sport Edition var mellannivån. För den här generationen blev SE instegsbeteckningen och den tidigare toppnivån SSE fick stiga ned ett snäpp och lämna plats för SSEi. Lite senare smög de in sig en SLE, Sports Luxury Edition, mellan SE och SSE. Vad egentligen det extra S:et stod för i SSE är inte riktigt officiellt utrett, Special, kanske? Komplicerat? ja. Vi släpper detta och går vidare. Det gäller att jobba med marknadsföringen och hela tiden förnya sig.
Ägaren stöttar trupperna fullt ut med en dekal lite på sned. 
 Bilen på bilderna är av årsmodell 1996 eller senare. Den har fått sig en rejäl facelift och den är så att säga något av en melodiradioövergång till nästa generations något mer djärvare design. Den generationen blev den sista av modellen Bonneville. Den ersattes 2006 av Pontiac G8 som faktiskt var bakhjulsdriven. Sedan kom 2008 och GM:s finansiella kris där Pontiac var ett av flera bilmärken som lades ned. Trist. Den här bilen är allt annat än trist. Glänsande och fin, lackad i den vackra kulören Dark Cherry Metallic. Absolut fläckfri.  Original 16” tre-ekrade aluminiumfälgar är hela, rena och mycket fina. Under huven på den här bilen ruvar en V6.a på 3,8 liter. Den presterar 205 hk och avgav ett högsta vridmoment på 312 Nm. Det är godkänt tycker jag.

Vi måste bara titta i försäljningsbroshyren också. Missa inte det.

Ur försäljningsbroschyren görs följande läckra urval:    (upphovsrätten tillhör GM)


Viktiga design element som framhävs i broschyren:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar