onsdag 1 februari 2012

Pontiac Grand Prix - med Bertil Helge

Den brandgula symbolen till vänster på registreringskylten betyder att ägaren är knuten till brandkåren. Bilen är dessutom röd . . .
 Pontiac Grand Prix GT [årsmodell: 1997 -2003, sjätte generationen sedan 1962] Framhjulsdriven midsize. Här är en bil som försökte inta en sportig attityd och med uppdrag att konkurrera med Ford Taurus, de japanska importerna Toyota Camry, Honda Accord och Nissan Maxima, samt GM:s egen Chevrolet Impala. Här i Kanada måste Pontiac ha sålt bra för det finns många kvar på gatorna. Det hjälpte inte för GM lade ned bilmärket Pontiac illa kvickt under 2010 i samband med att de försökte undvika konkurs. Det var en redig utslaktning av bilmärken och bilmodeller. År 2008 erbjöd GM 48 bilmodeller och efteråt, modellåret 2010, erbjöds 34 bilmodeller. Fjorton bilmodeller försvann, en minskning med 29%. Förutom Pontiac, försvann Saturn, GMC och Hummer. Man skulle kunna säga att indirekt så var SAAB även ett av slaktofferna. Det tog dock längre tid och krokigare vägar. GT var den sportiga utrustningsnivån och kunde uppgraderas till än högre sportighet med utrustningspaketet GTP. GTP-paket blev så populärt att det fick bli en egen utrustningsnivå några år senare. SE var den enklaste utrustningsnivån. GT utrustades med en V6:a på 3,8 liter som avgav 225 hk och ett vridmoment 305 Nm. GTP hade samma V6:a men turboladdad så att effekten steg till 195 hk. Snikvarianten SE nöjde sig med en äldre V6:a på 3,1 liter vars effekt var mer måttliga 175 hk.
Dubbla avgasutblås och lågt placerad bakvinge ger ett sportigt intryck.
 Bilen på bilderna är av årsmodell 2000 eller senare eftersom den har fått sig en facelift i fronten, kan kanske vara svår att se under det svarta frontskyddet. Frontskyddet av vinyl är av det erkänt tillförlitliga märket LeBra Car Bra – de är för roliga. Det skyddar mot smuts och salt, mindre skråmor, stenskott och flygfän som annars skulle skada eller kleta sig fast på motorhuven. De två utstickande flärparna är aerodynamiska fiffigheter som ska pressa skyddet mot huven så att det inte börjar flappa när det går undan. Enkel att montera eller ta av, allt enligt reklamen. Samma reklammakare påstår att det ser snyggt och sportigt ut. Jag håller inte med. Det ser värre ut för bilar som har mycket plåt i fronten, som till exempel denna Pontiac, jämfört med bilar med en stor grill. Nåja, BH:n skyddar nog, men jag undrar hur det ser ut under efter några års kontinuerligt användande. Speciellt då bilen har röd lack vilket kan ha lätt för att bli blekt. Det måste ju bli nyansskillnader. Dessa skydd är dock vanliga i provinsen Ontario för här finns gott om insekter sommartid, rikligt med salt på vägarna under vintern och mycket stenskott året om. Frontskydd finns också i form av plastsköldar, se på denna Chrysler Intrepid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar