Fulladdad och skyltprydd med gräsänder . . . |
Lincoln Continental [årsmodell: 1995 – 2002, nionde och sista generationen] kategoriserad som
full-size, typisk stor amerikansk sedan, framhjulsdriven var den också. Continental är ett
legendariskt modellnamn som var laddat med elegans, prestige och lyx. En av
Lincoln riktigt klassiska bilmodeller. Den första kom redan 1939 och
producerades till 1948. Därefter uppehåll några år till 1956 då en ny
generation kom, 1963 mördades president Kennedy i en Continental av den fjärde
generationen och det var ju inte bra. Ett kort uppehåll i produktionen skedde 1981 då den skalades ned i storlek, men sedan var den i produktion ända till 2002. De sista decennierna
mötte Continental inte bara inhemsk konkurrens utan också mördande konkurrens
från importbilar till den nordamerikanska marknaden, Hondas Acura, Toyotas
Lexus, Mercedes-Benz, BMW, Audi med flera. Vad värre var, marknaden för denna
typ av stora amerikanska sedaner började minska, även i premium segmentet. Kundbasen
åldrades sakta bort. Tyvärr har Fordkoncernen fortsatta problem med Lincoln.
Lönsamheten har på senare tid varit skral, trots att Mercury lades ned och att Lincoln
på så sätt fick många modeller.
Sista generationens Continental kom endast i en enda basutrustningsnivå, få tillval, allt fanns ju redan på plats: blänkande läderklädsel, klimatanläggning med förstärkt pollenskydd, träpaneler här och där, högspelande ljudanläggning, justerbar gungig luftfjädring, och överladdat med elektronik, samt för säkerhetsskull stöldlarm. Det fanns bara en motormöjlighet under huven, en V8:a på 4,6 liter med dubbla överliggande kamaxlar och 32 ventiler på 260 hk och ett mäktigt vrid på 350 Nm. Med gasen i botten görs 0 –100
km/h på ungefär åtta sekunder blankt. Det är inte så
tokigt.
Sista generationens Continental kom endast i en enda basutrustningsnivå, få tillval, allt fanns ju redan på plats: blänkande läderklädsel, klimatanläggning med förstärkt pollenskydd, träpaneler här och där, högspelande ljudanläggning, justerbar gungig luftfjädring, och överladdat med elektronik, samt för säkerhetsskull stöldlarm. Det fanns bara en motormöjlighet under huven, en V8:a på 4,6 liter med dubbla överliggande kamaxlar och 32 ventiler på 260 hk och ett mäktigt vrid på 350 Nm. Med gasen i botten görs 0 –
Dubbla utblås, och en litet emblem som deklarerar V8:a på 4,6 liter med många ventiler. |
Bilen på bilden står elegant parkerad i eftermiddagssolen. Den är
registrerad i provinsen Nova Scotia vid Atlantkusten och befinner sig nu cirka
180 svenska landmil från hemtrakterna. Bilen är en välkommen gäst för den är i
fint skick och välvårdad. Det enda som kanske bryter av lite är skylten med de
små näpna änderna fram, hur hamnade den där? Och varför? Dessutom är skylten lite
avskrapad. Vi hänger inte upp oss på det utan det kan också konstateras att
bilen är av en tidig årsmodell innan 1998 års facelift. . . .
men vem märker upp en Lincoln Continental med gräsänder?
Annons från 1997: (upphovsrätten tillhör Ford-koncernen)
Annons från 1997: (upphovsrätten tillhör Ford-koncernen)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar