I inlägget från den 27 januari så hade bilen fått höger framskärm bucklig och grillen trillat bort. Det kan nu meddelas att ordningen nu är återställd. Bilens framskärm är tillknackad och den saknade grillen åter på plats. Alla kan känna sig lugna.
NY BILD: Bild tagen idag. Bilen är reparerad. Bucklan fixad och grillen på plats. |
Den skoningslösa starka solskenet avslöjar dock att rosten har börjat äta sig in undre balken, högra sidan. Svensk bilprovning skulle inte tillstyrka ett godkännande. Hugaligen . . .
Innan olyckan. |
Ford Contour SE Sport [årsmodeller: 1995 – 2000, enda generationen] typdefinition compact sedan. Precis som vanligt finns det en motsvarande modell i Mercury divisionen. Där hette bilmodellen Mercury Mystique, se hur lika de är! Ford Contour fick ingen direkt ersättare i USA eller i Kanada. I Mexiko ersattes den med Ford Mondeo och med svenska ögon så ser man släktskap mellan Contour och Mondeo, men det var inte riktigt samma bil. Contour kom inledningsvis i tre utrustningsvarianter och de littererades med Fords vanliga uppsättning bokstäver: GL (sniknivå), LX (ombonat) och SE (ombonad och sportig), från 1996 fanns det ett sportpaket kallat Sport för GL och SE. Över åren så introducerades en namnlös instegsvariant, LX trillade bort ett tag, men återkom. GL togs bort senare på slutet. 1998 återkom LX och SVT (ombonad och än mer sport) tillkom. Motormässigt erbjöds en radfyra på 2,0 liter (125 hk) eller en V6:a på 2,7 liter (170 hk). I SVT-versionen avgav V6:a upptill 200 hk. En riktig raket.
Bilen på bilderna är från 1998 eller senare eftersom den har fått sig en Mondeo-liknande face-lift. Under huven finns 2,7 liters V6:an på 170 hk. Det vittnar inte minst emblemet ”24v” om. Lite avskrapad i hörnen, reflexrampen bak är lite trasig, men för övrigt var bilen i hyfsat bruksskick tills här om dagen. Då jag passerade såg jag den igen och nu har den fått sig en redig buckla höger fram, så pass redig att kylargrillen har trillat ur. Trist. Bilen ägs av en dam i trettioårsåldern med rödfärgat hår.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar