torsdag 2 februari 2012

Eagle Vision = Chrysler Vision i Sverige



Eagle Vision, första generationen cab-forward design. Slanka linjer.
Eagle Vision ESi [årsmodell 1993 – 1997, enda generationen] kategori: full-size, driver på framhjulen och kom i en fyradörrars sedan utförande. 

Eagle var ett eget bilmärke hos Chrysler mellan åren 1988 till 1999. Bilmärket Eagle ärvdes från AMC (American Motor Corporation) då Chryslerkoncernen köpte AMC 1987. Det var inte Eagle som varumärke som Chrysler var ute efter. Det var bilmärket Jeep som de var ute efter och därmed kunna erbjuda SUV-produkter. SUV-marknaden var då en tillväxtmarknad i vardande. Detta gjorde att Eagle blev något styvmoderligt behandlat och inte fick någon mer framträdande plats bland bilhandlarna. Eagle försvann slutligen i dammet av DaimlerChryslers bildande (och det är ju en egen historia). Bilen hade nära släktskap med första generationernas Chrylser Concorde och Chrysler Intrepid (Dodge Intrepid i USA) - alla i det för den tiden nya och tilltalande designkonceptet cab-forward (hjulen mera uttryckta till hörnen och större kupéutrymme), men Vision fick ett mer ”europeiskt” utförande, vilket i princip innebar separat framstolar och gula blinkers. 

Den var så pass europeisk så den såldes även i Sverige, men då under namnet Chrysler Vision. I Sverige sitter ett Chrysler märke i nosen, samma form som Eagle-märket, för övrigt verkar de svenska bilarna ha en ganska diskret märkning. ESi var den lägre utrustningsnivån och hade som standard en V6:a på 3,3 liter som i slutet av modellens levnad gav 168 hk och ett vridmoment på 275 Nm. TSi var den högre utrustningsnivån med lite mer prylar att pilla på och den fick också en något större V6:a på 3,5 liter som gav raska 214 hk och ett vridmoment på 300 Nm. Ändå gick det inte så hissnande fort, 0 - 100 km/h gick på 9,5 sekunder, med en ESi fick man ta det ännu lugnare.

Titta lite närmare på fälgarna - originella Eagle original.
Bilen på bilderna är i gott skick, utan tvekan. Fälgarna ser ut att vara av en spännande konstruktion, original Eagle, går fortfarande att köpa on-line. Synd att ett centerlock har ramlat av, höger bak. Eftersom det är en ESi så är radioantennen stadigt fastskruvad, TSi hade hissbar antenn. Både föraren och frampassagerare tycks ha problem med rinnande näsor, ett storpack Kleenex finns inom bekvämt räckhåll på instrumentbrädan.

Eagle Vision fick inte förnyat förtroende. Den lades ned efter en generation. Systrarna Concorde och Intrepid kom i en generation till.

Till sist tar vi oss en titt i den färglada och löftesrika bilbroschyren:
(upphovsrätten tillhör Chrysler)

Glänsande och fin, den skarpögde ser att det sitter ett Chryslermärke i fronten, stämmer bra det.
Den ännu mer skarpögde och tillika språkkunnige ser att det är den tyska broschyren för Chrysler Vision.

Ombonat med ljust läder.  . . .  som att sitta på en sommaräng.

En TSi av radioantennen att döma och även fälgarna.

Traumhaft - drömlik, javisst var detta en bil att drömma om. Vackra linjer.
På den här bilden så klippte man in Eagle- eller Chrysler-loggan beroende på marknad.
  . .  och så ett par annonser:

"Advanced cab-forward design" - design som säljer, jojomensan.

"Not intended for the general public" - ja, så blev det också för den sålde inte så där jättebra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar