På skottdagen så ska det allt vara en Bonneville på bloggen. |
Pontiac Bonneville LE
[årsmodell: 1987 – 1991, åttonde generationen sedan
1958], definierad som full-size sedan
och vid den tiden Pontiacs toppmodell. Detta var den första framhjulsdrivna
Bonneville generationen. Den här
generationen såldes också i Sverige, med växlande framgång. GM valde att lägga
ned Pontiac som en konsekvens av den ekonomiska kris som kulminerade för GM år 2008.
För att få kreditgarantier och på så sätt undvika konkurs deklarerade GM att de
skulle koncentrera sig på Buick, Cadillac, Chevrolet och GMC, andra
olycksbröder blev Saturn, Hummer och SAAB som också avvecklades, där SAAB är
ett särskilt kapitel. Pontiac lades ned sista oktober 2010 utan vidare
krusiduller. Jämfört med till exempel Saturn, SAAB och inte minst Buick var
Pontiac i ett bättre tillstånd. De hade ett tillräckligt antal modeller som väl
täckte in olika segment och dessutom relativt nyutvecklade modeller (G-modellerna).
Sålde tredjebäst i GM-koncernen, så gott som dubbelt så mycket som Buick och
cirka tio gånger mer än SAAB. De försökte profilera bilmärket mot lite mer
prestanda orientering än sina koncernkamrater och även ta till heders
bakhjulsdrift, allt för att positionera och särskilja sig mot marknaden. Kanske
lite av budget-BMW stuk? De gjorde
mycket rätt men fick ändå vika ned sig, varför blev det så? Det är nämligen
inte så lätt att lägga ned bilmärken. GM hade nu lärt sig lite mer efter
nedläggningen av Oldsmobile några år tidigare och den nedläggningen blev dyr
eftersom GM blev tvungen att kompensera återförsäljarnätet rundligt. GM måste
göra något åt situationen och det blev Pontiac som lades ned eftersom främst återförsäljarnätet
inte behövde kompenseras på samma sätt. De bilhandlare som sålde Pontiac sålde även
andra GM-märken också och kunde överleva. Det andra viktiga skälet var att
Pontiac inte var ett tillräckligt internationellt välkänt varumärke, speciellt
inte på den viktiga framtidsmarknaden Kina, men det var Buick. Det kan ju
kännas bittert att ett så fint bilmärke som Pontiac fick gå i graven bara så där,
men i bilindustrin finns det ingen plats för bitterhet, eller sentimentalitet
för den delen.
Pontiac-märket som täcker låset på bakluckan bör vridas c:a 9 grader medurs så att harmoni kan uppstå. |
Åttonde generationen Pontiac Bonneville kom första modellåret i endast två
utrustningsnivåer: namnlös basnivå och lite mer påkostade LE, redan 1988
introducerades SE som nytt mellanläge och topputrustade SSE
anlände också, den namnlösa basnivån trillade bort. Under modellens levnad
förekom det två motorer, båda V6:or, först årsmodellen fick motorn med 150 hk i
prestanda och 285 Nm i vridmoment, utfördelat på 3,8 liter . Redan 1988 kom
en uppgraderad 3,8 liters
motor som då var på 165 hk och 298 Nm. Den motorn fick sedan hänga med
oförändrad till 1991.
Bilen på bilden är av årsmodell 1990 eller 1991, en senare årgång av den åttonde
generationen. Ett glänsande praktexemplar till Bonneville, väl utmärkt
bruksskick, nästan lite väl bra skick för att vara bruksbil. Nå väl, den är fin
och den kommer nog att bevaras för framtiden. Dock finns det lite rost att
åtgärda längst ned på dörrkanterna om man ska vara petig och det ska man nog vara i detta fall. CAA*-märket på bakre stötfångaren borgar
för problemfri framfart av fordonet.
* CAA = Canadian Automobile Associtaion, ungefär som M eller KAK i
Sverige, fast bättre.
. . . och nu blir det reklamfilm: för Pontiac Bonneville, förvisso toppmodellen SSE, men kul ändå.
"Vi bygger upphetsning", hmm låter bättre på engelska.
. . . och nu blir det reklamfilm: för Pontiac Bonneville, förvisso toppmodellen SSE, men kul ändå.
"Vi bygger upphetsning", hmm låter bättre på engelska.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar