Texten "Oldsmobile" är fastklistrat på strålkastarglaset, men bara på det vänstra. |
Oldsmobile Ninety Eight
[årsmodell: 1991 – 1996, elfte och sista generationen
sedan 1940] Definitivt en full-size
sedan och framhjulsdriven. Ninety Eight var Oldsmobiles toppmodell i decennier
och den var i produktion i femtiosex år. Detta var det bästa Oldsmobile hade
att erbjuda, och det var inte lite. Hög utrustningsnivå och uppfinningsrik
teknik kännetecknar genomgående denna modell. Bilmärket Oldsmobile lades ned av
GM 2004. Oldsmobile hade länge brottats med en krympande kundbas och försök
till förnyelse slog slint. Den stenhårda konkurrensen från importerade bilar
från Asien och Europa gjorde att GM inte längre hade råd att ha två bilmärken,
Oldsmobile och Buick (som inte heller var bekymmersfritt), i premium segmentet
av marknaden. Oldsmobile valdes bort. Sista generationen Ninety Eight
var en klassisk nordamerikansk sedan: s k
bench seat fram så att sex
personer kunde rymmas i bilen, växelspaken på rattstången förstås och
överhuvudtaget generösa utrymmen. Modellens
efterträdare som toppmodell blev Oldsmobile Aurora, men dess direkta arvtagare
av det klassiska sedankonceptet var den sista generationen Oldsmobile EightyEight. Ninety Eight kom först i tre utrustningsnivåer, Regency, Regency
Elite och den sportigare nivån Touring, sedan kompletterades de
båda med tillägget Supercharged för att markera fläktförstärkt motor
under huven. Sista årsmodellerna försvann Touring och ersattes av Regency
Special serie I eller II beroende på motorvariant, så att modellen
skulle kunna sälja lite bättre på slutet. Motormässigt så fanns det endast
en V6:a till buds, i standardutförande levererade den 170 hk och ett vridmoment
på 298 Nm, turboversionen presterade mer: som mest 225 hk och 373 Nm (sista
årsmodellen blev 1996 eftersom den drogs in då Oldsmobile Aurora lanserades).
Tyget är av något sorts cabrolettyg, inte bara ett simpelt vinyltak. |
Bilen på bilden har ett spännande tillval i form av ett knappt kvarts
tygtak, modell landaulet. Påkostat. Tyvärr ser det ut som om det var ett tag
någon kostade på bilen något. Aluminiumfolien i fronten flagnar sakta, listerna
har tappat glansen, rosten kryper fram och vänstra hörnet fram har fått sig en
ganska amatörmässig lagning, men den har i alla fall målats i bilens kulör.
Inuti finns röd, mjuk plysch, ombonat. En annan lustig detalj är att det står
Oldsmobile på vänster främre strålkastare. Avgasröret är lätt överdimensionerat. Men
än håller bilen ihop och än kommer den att rulla på gatorna, var så säker.
Oldmobile, det är håller att slita på
. . . som synes.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar