Humleeditionen av Saturn SC2. |
Saturn S-series SC [årsmodell: 1997 – 2002, andra generationen] Typad som compact. Saturn var en gedigen satsning
från GM på att göra-bil-på-nytt-sätt. Bilmärket byggdes bokstavligen upp från
grunden och helt frånskilt stora GM. Egna fabriker, ny personal, nytt sätt att
sälja, nya säljkanaler, ny design och nytt, nytt, nytt. Startskottet gick 1985
och 1990 kom de första modellen ut på marknaden, första generationen Saturn S-series. Skälet till
denna satsning var i grunden att GM ville förnya sig och det är ju vällovligt, men
också vid den tiden så blev importbilarna till den nordamerikanska marknaden
ett allt svårare hot, i mitten av åttiotalet särskilt de japanska Toyota och
Honda. Det skulle bli än värre, snart kom de Koreanska bilarna också och
kunderna fortsatte att svika. De nästa femtonåren ägnade sig de nordamerikanska
biltillverkarna åt att försöka ta fram framgångsrika importdödare. GM:s hopp
var kanske främst bilmärket Saturn. Ingen av de tre, GM, Chrysler eller Ford, lyckades speciellt väl med det. Saturn importerades till och med till Japan
och Taiwan. Mottagandet blev glatt och uppsluppet på hemmamarknaden, men
försäljningen ville aldrig ta sig riktigt, i alla fall så att de höga
förväntningarna kunde uppfyllas. Saturn lyckades inte mota importbilarna i
tillräcklig utsträckning utan den snarare kannibaliserade på GM:s övriga
märken. Äventyret Saturn kritiserades länge som en felsatsning och då GM
skakades i sina grundvalar och konfronterades med konkurshot i december 2008 så
var det förstås Saturn saga all. Bilmärket lades ned i oktober 2010.
Här bara en dörr, förarsidan har två. |
Saturn var ett nytt koncept och också utrustningsnivåerna är lite
annorlunda organiserade jämfört med det gängse rådande i GM. Inga långa vackra
namn som Brougham, Impala, Regency, eller Park Avenue,
utan S-series kom i tre karossvarianter: sedan, kombi och kupé, de littererades
SL (Sedan Level), SW (Sedan Wagon) och SC (Sports Coupe). Utrustningsnivåerna var
namnlös eller tilldelades arabiska siffror 1 och 2. SL kom
i tre utrustningsnivåer SL (namnlös), SL1 eller SL2, SW
kom i SW1 eller SW2, och SC också i två SC1 eller SC2.
Motormässigt erbjöds två radfyror, bägge på 1,9 liter , basmotorn hade
en överliggande kamaxel och den andra två. 1,9 SOHC presterade 100 hk/157 Nm och
fanns i SL, SL1, SW1 och SC1. 1,9 DOHC presterade
lite mer, 114 hk/162 Nm och fanns i SL2, SW2 och SC2.
Oavsett bokstavskombination kan det konstateras att det knappast gick undan.
Bilen på bilderna har fått 2001 års facelift med lite rundare former,
främst kring strålkastarna. Hjulbasen har också ökats. Den har en intressant
tvåfärgslack, svart och gul. Till och med Saturnemblemet har fått en
svart bakgrund istället för röd. Det gör att denna bil är lite unik eftersom
det är en specialutgåva kallad ”Bumblebee
Edition”. En SC2 med svart läderklädsel och lite annat pynt. Bilen är då av
årsmodell 2001. En annan lustighet är att den faktiskt har tre dörrar, den
tredje dörren är en liten bakdörr bakom förardörren så att det ska bli enklare att
kliva in och ut. Ett koncept som tog ett steg längre i efterträdaren Ion kupé. Kul
och färgglad bil och välvårdad är den också.
Upphovsrätten tillhör GM. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar