måndag 20 februari 2012

Saturn S-series - humlefärgad


Humleeditionen av Saturn SC2.
Saturn S-series SC [årsmodell: 1997 – 2002, andra generationen] Typad som compact. Saturn var en gedigen satsning från GM på att göra-bil-på-nytt-sätt. Bilmärket byggdes bokstavligen upp från grunden och helt frånskilt stora GM. Egna fabriker, ny personal, nytt sätt att sälja, nya säljkanaler, ny design och nytt, nytt, nytt. Startskottet gick 1985 och 1990 kom de första modellen ut på marknaden, första generationen Saturn S-series. Skälet till denna satsning var i grunden att GM ville förnya sig och det är ju vällovligt, men också vid den tiden så blev importbilarna till den nordamerikanska marknaden ett allt svårare hot, i mitten av åttiotalet särskilt de japanska Toyota och Honda. Det skulle bli än värre, snart kom de Koreanska bilarna också och kunderna fortsatte att svika. De nästa femtonåren ägnade sig de nordamerikanska biltillverkarna åt att försöka ta fram framgångsrika importdödare. GM:s hopp var kanske främst bilmärket Saturn. Ingen av de tre, GM, Chrysler eller Ford, lyckades speciellt väl med det. Saturn importerades till och med till Japan och Taiwan. Mottagandet blev glatt och uppsluppet på hemmamarknaden, men försäljningen ville aldrig ta sig riktigt, i alla fall så att de höga förväntningarna kunde uppfyllas. Saturn lyckades inte mota importbilarna i tillräcklig utsträckning utan den snarare kannibaliserade på GM:s övriga märken. Äventyret Saturn kritiserades länge som en felsatsning och då GM skakades i sina grundvalar och konfronterades med konkurshot i december 2008 så var det förstås Saturn saga all. Bilmärket lades ned i oktober 2010.

Här bara en dörr, förarsidan har två.
Saturn var ett nytt koncept och också utrustningsnivåerna är lite annorlunda organiserade jämfört med det gängse rådande i GM. Inga långa vackra namn som Brougham, Impala, Regency, eller Park Avenue, utan S-series kom i tre karossvarianter: sedan, kombi och kupé, de littererades SL (Sedan Level), SW (Sedan Wagon) och SC (Sports Coupe). Utrustningsnivåerna var namnlös eller tilldelades arabiska siffror 1 och 2. SL kom i tre utrustningsnivåer SL (namnlös), SL1 eller SL2, SW kom i SW1 eller SW2, och SC också i två SC1 eller SC2. Motormässigt erbjöds två radfyror, bägge på 1,9 liter, basmotorn hade en överliggande kamaxel och den andra två. 1,9 SOHC presterade 100 hk/157 Nm och fanns i SL, SL1, SW1 och SC1. 1,9 DOHC presterade lite mer, 114 hk/162 Nm och fanns i SL2, SW2 och SC2. Oavsett bokstavskombination kan det konstateras att det knappast gick undan.

Bilen på bilderna har fått 2001 års facelift med lite rundare former, främst kring strålkastarna. Hjulbasen har också ökats. Den har en intressant tvåfärgslack, svart och gul. Till och med Saturnemblemet har fått en svart bakgrund istället för röd. Det gör att denna bil är lite unik eftersom det är en specialutgåva kallad ”Bumblebee Edition”. En SC2 med svart läderklädsel och lite annat pynt. Bilen är då av årsmodell 2001. En annan lustighet är att den faktiskt har tre dörrar, den tredje dörren är en liten bakdörr bakom förardörren så att det ska bli enklare att kliva in och ut. Ett koncept som tog ett steg längre i efterträdaren Ion kupé. Kul och färgglad bil och välvårdad är den också.

Annonsernas kändes nya och annorlunda också:

Upphovsrätten tillhör GM.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar