Chevroletmärket i grillen ville inte vara med längre och den beslöt att skjuta ut sig. |
Chevrolet Lumina [årsmodell 1995 – 2001, andra och sista generationen] framhjulsdriven mid-size sedan. Lumina axlade manteln
efter Caprices nedläggning 1996 på så sätt att den också kom i taxi- och
polisutförande. Man kan ju tycka att skillnaden var ganska stor mellan
modellerna, i alla fall storleksmässigt. Jag vill minnas att det var en
motorjournalist som liknade Caprice vid mimosasallad, vad för sallad är då
Lumina? Vissen råkostsallad kanske . . . Den här andra generationen Lumina fick ingen
kupéversion för den fick bli en egen modell döpt till Monte Carlo.
Utrustningsvarianterna var två i början, en namnlös basvariant och LS,
för att täcka upp efter 1996 för nedlagda Caprice och Impala SS (högprestanda varianten
av Caprice) så introducerades även LTZ. Basmotorn var en V6:a på 3,1 liter på 161 hk och
251 Nm, som tillval för LS och LTZ fanns först en V6:a på 3,4 liter på 215 hk som
1998 ersattes av en större V6:a på 3,8 liter som konstigt nog presterade lite
mindre, 200 hk. Hur kan det gå så galet? Lumina blev inte så långvarig på den
nordamerikanska marknaden. Den ersattes marknadsmässigt av nya Impala från år
2000 och sista årsmodellen såldes mest till hyrbils- och taxiföretag.
Bilen på bilderna är mest troligt basvarianten, trots original
aluminiumfälgarna som var tillval på snik-modellen. Motorhuven anfalls av rost,
roststrimmorna rinner ned över stötfångaren. Chevroletmärket i grillen har
trillat ur, bakluckans Chevroletmärke har tappat nästan all blå färg. Svart
film hindrar insyn, och lika bra är väl det. Bilen är inte så välskött.
Urklipp från säljbroschyren:
Upphovsrätten tillhör GM. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar