Motorhuvsprydnaden sitter fortfarande på plats. |
Buick Park Avenue [årsmodell: 1997 – 2005, andra och sista generationen], härlig voluminös
full-size, framhjulsdriven. En äkta amerikansk fläsksedan. Park Avenue har
hängt med länge som namn inom Buick men det var först 1990 som det fick bli en
egen bilmodell, innan dess var det en utrustningsnivå eller paket. Park Avenue
var Buicks toppmodell och fulladdad med utrustning och finesser, och inte minst
prestige. Den kom i två utrustningsnivåer, en namnlös basvariant och den hög
prestanda orienterade Ultra. Under åren förekom det tillval i form av
paket, bland annat Elite Walnut som
ersatte konstträet i plast med äkta träbitar. Standard var också en finess
kallad Personal Choice System som tog
förarindividuella inställningar ett snäpp uppåt genom att stol, bilbälte,
speglar och till och med ljudanläggningen kunde förinställas med en
knapptryckning på fjärrkontrollen. Kul när bilen är ny, mindre kul 15 år senare
då elektroniken åldrats och börjar trassla. Under huven fanns en V6:a på 3,8 liter som presterade 205
hk/298 Nm, och då kunde man klara av 0 - 100 km/h på 9,5 sekunder. Ultras V6:a var fläktförstärkt och presterade 240 hk/380 Nm. Park Avenue ersattes av
Buick Lucerne.
Bilen på bilden står lite nonchalant parkerad på tvären. Den är av tidig
årsmodell eftersom den saknar port holes,
vilket kom 2003. Tyvärr har lacken på motorhuven flagnat betänkligt. Det är
stökigt inne i kupén och ägaren röker ivrigt. Njae, den är inte så väl
omhändertagen, men än så länge ser bilen ut att vara i ganska fin form.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar