lördag 14 januari 2012

Buick Park Avenue - ultrasnabb

Så här ska en amerikanare se ut. Krom i grill, port holes och läckra fälgar.
 Buick Park Avenue Ultra [ årsmodeller: 1996 – 2006, andra och sista generationen], utan tvekan full-size och dessutom Buicks toppmodell vid den tiden. Framhjulsdriven och laddad med bekvämligheter. Park Avenue var ursprungligen en utrustningsnivå för bilmodellen Electra, men efterhand, vilket är brukligt bland nordamerikanska biltillverkare, blev den befordrad till egen modell (1990). Jämfört med den första generationen av Park Avenue så svällde den upp och blev också lite tyngre. Närmaste rivalerna till Buick Park Avenue var Nissans Infiniti I30, Toyotas Lexus EX 300, och även GM:s egna Oldsmobile Aurora. Buick Park Avenue kom i två utrustningsvarianter en namnlös basvariant och Ultra. Båda varianterna utrustades med en V6:a på 3,8 liter. För vanliga Park Avenue så fick man nöja sig med 205 hk/298 Nm, vilket i och för sig inte känns så tokigt, men Ultras V6:a var än bättre, turboladdad, och presterade 240 hk/380 Nm. Utmärkt. Ultra fick också tre trevliga portholes på framskärmarna som särskiljande prydnad. Sista modellåret fick dock båda varianterna tre hål i skärmkanten.
Ultra-emblemet markerar diskret att under denna motorhuv finns det pulver.
Akterpartiet är lite mer blygsamt formgivet, notera kromet på stötfångarna.
Bilen på bilden körs och ägs av en äldre herre av kinesisk härkomst. Jag bevittnade hans parkering. Han bar hatt, hade bråttom och såg bestämd ut. Bra skick på bilen och den ser ju påkostad ut; sportiga fälgar, generös sollucka och parkeringscensorer för lättsamma parkeringsmanövrar samt, givetvis, läderklädd inredning. Bilen har 2005 års grill och baklysen. Detta är ju onekligen lite av en sleeper. Officiell topphastighet 220 km/h. Håll i hatten. Skulle tro att farbrodern som äger Ultran inte gärna vill skiljas från den, och inte får hans barn låna den heller . . .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar