|
Så här ska en amerikanare se ut. Krom i grill, port holes och läckra fälgar. |
Buick Park Avenue Ultra [
årsmodeller: 1996 – 2006, andra och sista
generationen], utan tvekan
full-size och dessutom Buicks toppmodell vid den
tiden. Framhjulsdriven och laddad med bekvämligheter. Park Avenue var
ursprungligen en utrustningsnivå för bilmodellen Electra, men efterhand, vilket
är brukligt bland nordamerikanska biltillverkare, blev den befordrad till egen
modell (1990). Jämfört med den första generationen av Park Avenue så svällde den upp och blev också
lite tyngre. Närmaste rivalerna till Buick Park Avenue var Nissans Infiniti
I30, Toyotas Lexus EX 300, och även GM:s egna
Oldsmobile Aurora. Buick Park
Avenue kom i två utrustningsvarianter en namnlös basvariant och
Ultra. Båda varianterna utrustades med
en V6:a på
3,8 liter.
För vanliga Park Avenue så fick man nöja sig med 205 hk/298 Nm, vilket i och
för sig inte känns så tokigt, men Ultras V6:a var än bättre, turboladdad, och presterade
240 hk/380 Nm. Utmärkt. Ultra fick också tre trevliga portholes på
framskärmarna som särskiljande prydnad. Sista modellåret fick dock båda
varianterna tre hål i skärmkanten.
|
Ultra-emblemet markerar diskret att under denna motorhuv finns det pulver.
Akterpartiet är lite mer blygsamt formgivet, notera kromet på stötfångarna. |
Bilen på bilden körs och ägs av
en äldre herre av kinesisk härkomst. Jag bevittnade hans parkering. Han bar
hatt, hade bråttom och såg bestämd ut. Bra skick på bilen och den ser ju påkostad
ut; sportiga fälgar, generös sollucka och parkeringscensorer för lättsamma parkeringsmanövrar samt, givetvis, läderklädd
inredning. Bilen har 2005 års grill och baklysen. Detta är ju onekligen lite av
en sleeper. Officiell topphastighet 220 km/h. Håll i hatten. Skulle tro att
farbrodern som äger Ultran inte gärna vill skiljas från den, och inte får hans
barn låna den heller . . .
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar