Ford Taurus SHO [årsmodell 1996 – 1999, tredje generationen] midsize i storlek och framhjulsdriven. Föregående generation
innehade titeln ”Amerikas-mest-sålda-bil”. Förväntningarna var höga på den här
generationen och med den nya synnerligen vågade avrundande designen skulle nu
Ford fortsatt försvara titeln. Förutom att försvara försäljningsvolymerna
aspirerade Ford på att bli ledande i ny säljande design på den nordamerikanska
marknaden och visa Chrysler var skåpet skulle stå. Förutom Chrysler Concorde
var främsta konkurrenterna Toyota Camry och Honda Accord. Designen skulle stå
ut, tyvärr blev det så att bilarna snarare blev stående i försäljningshallarna
eftersom bilen fick ett växlande mottagande bland de betalande kunderna.
Hyrbilsföretag höll dock uppe försäljningssiffrorna i början (s k fleet sale), men sammantaget blev denna
generation Taurus en försäljningsmässig besvikelse. Redan 1997 förlorade den
sin mästartitel som den mest köpta trots att den fick mycket publicitet i
början. Bilen såldes också i Sverige, fast oftast i flexifuelutförande, en tidig miljöbil kan man väl säga. Första
årsmodellen startade med tre utrustningsvarianter: GL (enkel), LX
(lyx) och SHO (special utrustad för sport och prestanda), för att bättra
på försäljningssiffrorna kom ganska snart även G som var ännu enklare än
GL. SE kom 1998 och då trillade G och GL bort,
troligen inte saknad av någon. Det fanns tre motorer tillgängliga, för G och GL påbjöds en SOHC V6:a på 3,0 liter som gav trötta
145 hk och ett vridmoment på 230 Nm, LX
och SE fick den nya 3,0 liters V6:an med
dubbla kamaxlar (DOHC) som levererade mer, hela 200 hk och 272 Nm. SHO fick V8:a på 3,4 liter med 32 ventiler
vilket gav 235 hk och ett vridmoment på 312 Nm. Inte illa, men bedömare gör
gällande att SHO hade varit roligare
att köra om den även funnits med manuell växellåda.
Dubbla breda utblås bak. |
Bilen på bilderna är en rar ärta. Det tillverkades inte så många exemplar
av SHO. Bokstäverna S, H och O är inpräglat i vänstra hörnet bak ovanför stötfångaren och precis under bakljuset. Titta noga. Ett diskret emblem märkt ”V8”
kan ses på sidorna. Karossen är också lite annorlunda utformad, t ex
underspoiler och bakvinge (omgiven av snö på bild). En vanlig färg var svart
och det bekräftar ju bilderna. Bilen är välvårdad och har läderklädsel. En
välvårdad Ford Taurus SE ur tredje generationen har vi haft med förr. Mercurys motsvarande
modell var Sable, en luggsliten Mercury Sable var bland de första inläggen här
på bloggen. Den här bilen har jag försökt få på bild förut, men den har alltid
varit inparkerad och skymd. Den har gäckat mig i veckor. Så en dag var den
parkerade kanske inte perfekt men närmast gatan. Snabbt upp med kameran och jag
kunde äntligen ta några snärtiga bilder.
Utdrag ur försäljningsbroschyr: (upphovsrätten tillhör Ford)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar