Avrundade linjer, inget onödigt krom och en rejäl baklucka. Stor bil. |
Den civila versionen av Crown Victoria slutade att säljas styckevis till allmänheten hos USA:s Fordhandlarna under 2008, långt tidigare stoppades enskild försäljning i Kanada, men bilmodellen kunde fortfarande köpas av företag och myndigheter, s k fleet sale. Detta är den mest vanligaste polisbilen i Nordamerika och är mycket populär. Polisversionen skiljer sig åt på några punkter från den civila versionen: större oljekylare, plåtförstärkta framsäten så att inte tillfånga tagna kriminella kan sticka kniven i ryggen, hårdare stötdämpare, förstärkt växellåda, mer effekt i motorn, bagageluckan kan öppnas inifrån(!), galonförstärkt baksäten m m. Polis-myndigheterna föredrar hårdnackat det gamla beprövade receptet med från karossen separat ram och bakhjulsdrift. Separat ram gör att bilen är lättare att reparera efter kollisioner eller ramningar eftersom den inte behöver riktas. High-speed-raming är ett välutvecklat koncept här för att tvärt stoppa buset. Den tunga V8.an fram kommer säker bra till pass vid ramning av busbilar kan man tänka. Bakhjulsdriften upplevs av tränande poliser som mer spinnfri och poliskåren är dessutom välutbildad och särdeles erfarna på just bakhjulsdrift. Bränn gummi farbror blå.
Under huven hittas en V8:a på
Vänster bildörr har ett hål i sig, undrar vad som suttit där? |
. . . det är säkert extra kul att köra den på motorvägen för det är nog alltid någon som tar den för en polisbil.
Ännu fler Ford Crown Victoria hittar du här - kolla in!
Så här kunde det se ut då bilen var i tjänst:
Dags att stanna! Foto: Polisen i Baltimore, Maryland, USA. |
Specifikation på polisbil Ford Crown Victoria, 2006 årsmodell. Upphovsrätten ägs av Ford. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar