Fem liter fördelat på åtta burkar. Punkten mellan femman och nollan är röd [5.0]. |
Ford Mustang LX [årsmodeller: 1979 – 1993, tredje generationen] Urtypen för pony car (svenska: ponnybil). Ford Mustang är onekligen en ikon och en särdeles framgångssaga inom bilindustrin. Nästan alla känner igen den, även min gamla mamma. Klassiska Mustang (första generationen: 1964 – 1974) finns det relativt många välbevarade exemplar av och de tittar gärna fram vid tjänlig väderlek, och de senare generationerna syns frekvent bränna bakhjulsgummi på gatorna. Inte lika vanligt förekommande är exemplar ur den tredje generationen. Den generationen utsträckte sig under ovanligt många år och den fick två rejäla facelift under den tiden, 1987 och 1991. Tidvis var det ganska svåra år för Mustang och det är det som gör denna generation intressant. En av de djupaste svackorna marknadsmässigt inträffade i mitten av 1980-talet. Vikande försäljningssiffror gjorde Ford synnerligen oroliga och de övervägde faktiskt att lägga ned Mustang, de trodde att marknaden för ponnybilar var förbrukad. Efter omfattande kundprotester bestämde sig Ford för att ge Mustang en chans till. Satsningen blev 1987 års facelift, och det gick till slut vägen, för försäljningen tog sig igen, men först 1988. De skulle dock komma fler dippar längre fram, men de får inte plats här. Åren innan 1987 så fanns det tre utrustningsnivåer att välja på: LX (mer flärd), GT (mer sport), eller den särskilda högprestandaversionen SVO (som nästan såg ut att vara en egen modell). Motormässigt var redan de svåra åren över och det erbjöds: en radfyra på
Sorglig formgivning, inspirerad av Ford Escort? |
Några utrivna sidor från försäljningsbroschyren: (upphovsrätten tillhör Ford)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar