tisdag 3 januari 2012

Plymouth Acclaim

Vad ska man säga? . . . ögat fastnar på cykeln, inte på bilen, Intetsägande bilmodell.
Plymouth Acclaim [tillverkades: 1989 – 1995, enda generationen] positionerad som mid-size. Plymouth var ett bilmärke som tillhörde Chrysler-koncernen. Det var deras lågprismärke. Plymouth hade i decennier framgångsrikt konkurrerat med Ford och Chevrolet på den Nordamerikanska marknaden. För att kunna göra det rationellt så var en grundläggande strategi för att kunna erbjuda bredd på Chrysler-koncernens totala modellutbud s k badge engineering. D v s i princip samma bil marknadsfördes under olika bilmärken och bilmodeller. Detta kom i längden att utarma Plymouths egen identitet. Redan i början av 1980-talet sålde Dodge bättre än Plymouth. Ännu hårdare fokus på lågt pris skrämde bort kunderna. Den sista bilen av märket Plymouth tillverkades 28 juni 2001. Plymouth Acclaims koncernsyskon hette Dodge Spirit och Chrysler LeBaron sedan, samt Chrysler Saratoga för export utanför Nordamerika. Acalim kom i tre utrustningsvarianter: namnlös basmodell, något mer påkostade LE och den bekostade LX. Olika motoralternativ fanns: standard var en rakfyra på 2,5 liter som gav jämna 100 hk, en turboladdad version avgav 150 hk och för lyxmodellen LX påbjöds en V6:a på 3,0 liter som levererade 141 hk. Accalaim sålde bra. De flesta av kunderna, 85%, var snåla och valde dock basvarianten. Den ersattes av Plymouth Breeze.


Bilen på bilden är helt deemblerad. Inga som helst spår av vare sig modellnamn eller utrustningsnivå på bakluckan. Antagligen är det basvarianten eftersom de är så vanlig. Vi gissar på det. Grillen avslöjar att den är tillverkad innan 1993. Bilen parkerades av en man i fyrtioårsåldern. Det är nog hans bil. Han tycks dock ta hand om den för slutomdömet på bilen måste bli: relativt gott bruksskick.

Ta en titt i försäljningsbroschyren:  (upphovsrätten tillhör Chrysler)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar