|
Vad ska man säga? . . . ögat fastnar på cykeln, inte på bilen, Intetsägande bilmodell. |
Plymouth Acclaim
[tillverkades: 1989 – 1995, enda generationen] positionerad som mid-size.
Plymouth var ett bilmärke som tillhörde Chrysler-koncernen. Det var deras
lågprismärke. Plymouth hade i decennier framgångsrikt konkurrerat med Ford och
Chevrolet på den Nordamerikanska marknaden. För att kunna göra det rationellt så var en grundläggande strategi för att
kunna erbjuda bredd på Chrysler-koncernens totala modellutbud s k badge
engineering. D v s i princip samma bil marknadsfördes under olika bilmärken och
bilmodeller. Detta kom i längden att utarma Plymouths egen identitet. Redan i
början av 1980-talet sålde Dodge bättre än Plymouth. Ännu hårdare fokus på
lågt pris skrämde bort kunderna. Den sista bilen av märket Plymouth tillverkades
28 juni 2001. Plymouth Acclaims koncernsyskon hette Dodge Spirit och Chrysler
LeBaron sedan, samt Chrysler Saratoga för export utanför Nordamerika. Acalim
kom i tre utrustningsvarianter: namnlös basmodell, något mer påkostade
LE och den bekostade
LX. Olika motoralternativ fanns: standard var en rakfyra på
2,5 liter som gav jämna
100 hk, en turboladdad version avgav 150 hk och för lyxmodellen
LX påbjöds en V6:a på
3,0 liter som levererade
141 hk. Accalaim sålde bra. De flesta av kunderna, 85%, var snåla och valde dock basvarianten.
Den ersattes av
Plymouth Breeze.
Bilen på bilden är helt
deemblerad. Inga som helst spår av vare sig modellnamn eller utrustningsnivå på
bakluckan. Antagligen är det basvarianten eftersom de är så vanlig. Vi gissar
på det. Grillen avslöjar att den är tillverkad innan 1993. Bilen parkerades av
en man i fyrtioårsåldern. Det är nog hans bil. Han tycks dock ta hand om den
för slutomdömet på bilen måste bli: relativt gott bruksskick.
Ta en titt i försäljningsbroschyren: (upphovsrätten tillhör Chrysler)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar