torsdag 19 januari 2012

Buick Skylark - med spets


Det började så bra designmässigt, linjeskönt bakparti, modernt sluttande bakruta, smäcker B-stolpe, men framme vid kylargrillen gick något fruktansvärt snett. Ett förargligt veck på ritningen skapade en spetsig nos .  .  .
Buick Skylark Custom [årsmodeller: 1992 – 1998, sjunde och sista generationen] Framhjulsdriven compact


Skylark var ett modellnamn som då och då kom till heders. Sista gången var den i produktion mellan 1975 och 1998. På den här bilbloggen har Skylark ur den fjärde generation förekommit ett par gånger förut. Första årsmodellen utrustningsvarianter var en namnlös basvariant och GS. Från 1993 ersattes basvarianten av Custom (enkel) och Limited (något mer). GS (sportig) var fortfarande det mest välutrustade alternativet. Den fanns tidvis både som sedan och kupé. 


Motormässigt så förekom under modellåren fyra motorer: först ut var en radfyra på 120 hk, GS standardutrustades med en V6:a på 3,3 liter på ringa 160 hk, 1994 ersattes V6:an av en ny V6:a på 3,1 liter på svaga 155 hk. Radfyran skrämdes upp till 150 hk. Den ersattes 1996 av en radfyra på 2,4 liter med samma effekt. Motorerna för Skylark ur denna generation verkar ha varit ett sorgligt kapitel. Varför förekom så många motoralternativ och samtliga trötta. Kollektiv trötthet. 1996 fick bilmodellen ett barmhärtigt facelift och den spetsnosiga grillen försvann, alla kände lättnad. Det blev ingen mer Skylark efter 1998.


Just framskottad efter snöstormen. Radioantennen pekar rakt upp.
Bilen på bilderna har just skottats fram hur snödrivan. Någon tänker köra med bilen. Höger framskärm är bra ihålig av all rost, uj-uj-uj. Kanten på framskärmen är snart ett minne blott. Annars ser den hyfsad rostfri ut, i alla fall på ytan, och så vitt som går att bedöma trots all is och snö. Bilen är Custom-varianten och har dessutom spetsnos vilket innebär att den är av årsmodell mellan 1993 och 1995. Custom är ju snik versionen och under huven finns mest troligt fyra cylindrar som presterar uppemot 120 hk vid fullt gas pådrag. Det räcker nog för att backa bilen ur snödrivan.

Några dagar senare: bilen är nu klar för att backas ut och köras. Lycklig resa!
(Notera de vita fina däckringarna på däcken.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar