söndag 15 januari 2012

Chrysler Intrepid - silverfisken


Notera de överdimensionerade dimljusen - tränger igenom vilken Lützendimma som helst.
Motorhuvens front skyddas av en plastsköld, även bilen i bakgrunden har en.

Chrysler Intrepid ES [årsmodeller: 1998 – 2004, andra och sista generationen] framhjulsdriven full-size med visst sportstuk. 


Bilen har numera klassisk s k Chrysler cab-forward design. Cab-forward var ett designbegrepp som myntades för Chryslers för den tiden (1990-talet) nya och modernistiska design. Den innebar att vindrutan flyttades fram mot framhjulen och bakhjulen sköts bakåt så att kupén kunde dras ut än mer. Längre hjulbas med andra ord. Vilket i praktiken också medförde ett mindre motorutrymme till motorteknikernas förtret, för att inte tala om alla GDS:are. I USA hette denna modell Dodge. Det var vanligt, speciellt tidigare, att Dodge blev Chrysler på den kanadensiska marknaden och på så sätt blev lite finare, men för samma pris. Marknadsbedömningen var att kanadensiska kunder inte var lika välbeställda som kunderna söder om gränsen. De småsnåla Kanadickerna ville helt enkelt inte betala så mycket, men de ville ha Chrysler. 


Lustigt nog så tillverkades alla Intrepid av denna generation i Brampton, Ontario, Kanada. En del fick Dodge-emblem, andra Chrysler, samma bil. Hårdaste konkurrensen kom från GM:s Buick LeSabre, Oldsmobile Eighty Eight, och Pontiac Bonneville, samt även Toyota Avalon. Tre utrustningsvarianter: en instegsvariant som var namnlös, sportiga ES och efter 1999 den mest sportiga varianten: R/T. När det gällde motorer stod V6:or till bjuds. Basvarianten fick hålla tillgodo med en V6:a på 2,7 liter (200 hk/257 Nm), ES blev utrustad med en fartigare V6:a på 3,2 liter på 225 hk och ett vridmoment på 305 Nm. R/T fick en V6:a på 3,5 liter som avgav sprakande 242 hk och 339 Nm, den motorn var senare valbar även för ES.


Cab-forward - fast bakifrån, så att säga.
Bilen på bilderna har unnats extrautrustning. Stabiliserande vinge på bakluckan för högfartskörning, vindavisare för både sollucka och sidofönster för högre komfort och mindre drag, samt ett frontskydd i form av en täckande plastsköld, allt i matchande färger. Det sistnämnda skyddet är en ganska vanlig syn på bilar i provinserna Ontario och Quebec. De finns i form av plastsköldar eller heltäckande vinylskydd. De ska skydda bilens front mot stenskott, frätande vägsalt och smuts i största allmänhet, och på sommaren från alla möjliga flygfän och insekter. De gör de säkert, men då de suttit på i många år så uppstår det rostskador, speciellt i fästanordningarna. Plastskölden är fäst med clips och har distanser fästade på huven och där startar angreppen. Speciellt olustigt blir det då dessa skydd börjar släppa och flappa i hög fart på motorvägen. På bilden på bakifrån kan man skönja den ombonade kabinen, där synes sportiga vita mätartavlor och ljusa träslag i konstträ, samt mysig och mjuk velour. Bilen ger onekligen ett sportigt intryck och det stämmer, det är lite riv i dessa bilar. 


Framsidan på broschyren. Notera det främsta försäljningsargumentet: cab-forward, design som säljer, jajamen!
Upphovsrätten tillhör Chrysler.

2 kommentarer:

  1. 2,7 liters motorn är en mardröm!
    Vattenpumpen är inbyggd i motorn och drivs av kamkedjan!
    När det blir läckage på den så rinner kylarvätskan rakt ner i motoroljan med skuren motor som följd, om man inte råkar kolla under huven i precis rätt tillfälle.

    SvaraRadera
  2. Ibland blir det lite för fiffigt. På pappret verkade det säkert bra med en s k embedded lösning, allt inbyggt.

    SvaraRadera