Oldsen står och lurar i gathörnet. Den ser lite lömsk ut. |
Oldsmobile Aurora [årsmodeller: 1995 - 1999, första generationen] typad som full-size
sportsedan, stor och snabb med andra ord. GM:s Oldsmobile var ett anrikt
bilmärke som producerade bilar i 107 år, 2004 tog dock den sagan slut. Bilmärket
svältes marknadsmässigt ihjäl klämt mellan Buick och Chevrolet. Dess frånfälle förebådade
den stora bilmärkesslakten hos GM som kom senare, år 2009. Auroras anfader var Oldsmobile
Toronado, en praktfull full-size sportkupé i samma klass som legendariska Buick Riviera. Tornadon var banbrytande på sin tid både teknik- och designmässigt. I
början på 1990-talet hade marknadsförutsättningarna förändrats och det största
hotet för GM var asiatiska importbilar, främst Toyota/Lexus, Nissan och Honda/Acura,
men även europeiska motsvarigheter. Aurora var tänkt att möta och konkurrera
med dessa. Auroras formgivning bröt med tidigare klassisk Oldsmobile design. Den
nya designen blev sedan genomgående designtema för de senare och allra sista
modellerna av Oldsmobile, de mindre midsize- och compact-modellerna Intrigue och Alero. Med
nordamerikanska ögon är detta en europeisk design. Njae, kanske inte riktigt
tycker jag. För att ytterligare markera det särskiljande så valde Oldsmobile att
inte märka modellen med sitt varumärke eller med texten ”Oldsmobile”. Föga
genomtänkt. Det är ju som att skjuta sig i foten. Man måste ju bygga
varumärket, speciellt då man gör kursändringar design- och marknadsmässigt. Efter
något år kom marknadsförarna till sans och klistrade fast ett Oldsmobile
emblem. Aurora ansågs vara byggd med nästan samma höga kvalitet som
importbilarna som den skulle konkurrera med. Det räckte inte. Över tid blev priset för högt,
kunderna svek och försäljningssiffrorna sjönk.
Helglasad akterspegel. Designen verkar inspirerad av racerbåtar. |
Aurora kom endast i en utrustningsvariant och den var välutrustad: elmanövrerade
läderklädda framstolar, äkta valnötspaneler, två-zons klimatanläggning, rikligt
med kopphållare för blaskkaffe, med mera. Ingen helsoffa fram med rattväxelspak så långt ögat
kunde nå. Man blir även glad när man tittar under motorhuven och ser en
glänsande V8:a på 4,0
liter med dubbla överliggande kamaxlar och som
presterade 250 hk samt ett vridmoment på 353 Nm. Rivstart från 0 till 100 km/h avverkades på
drygt 7,5 sekunder. Snabbt och kvickt.
Bilen på bilderna är bara tillfälligt parkerad, precis efter bilderna
togs rusade föraren ut och drog iväg med en rivstart. Härligt muller från V8:an
och spinnande hjul. Om man har bråttom ska man nog ha en Oldsmobile Aurora. Bilen
gjorde ett gott intryck. U:et i Aurora på det enda emblemet har gått sönder,
kanske i biltvätten? Bilen är av årsmodell 1995 eller 1996.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar