onsdag 18 januari 2012

Oldsmobile Aurora - märkeslös


Oldsen står och lurar i gathörnet. Den ser lite lömsk ut.
Oldsmobile Aurora [årsmodeller: 1995 - 1999, första generationen] typad som full-size sportsedan, stor och snabb med andra ord. GM:s Oldsmobile var ett anrikt bilmärke som producerade bilar i 107 år, 2004 tog dock den sagan slut. Bilmärket svältes marknadsmässigt ihjäl klämt mellan Buick och Chevrolet. Dess frånfälle förebådade den stora bilmärkesslakten hos GM som kom senare, år 2009. Auroras anfader var Oldsmobile Toronado, en praktfull full-size sportkupé i samma klass som legendariska Buick Riviera. Tornadon var banbrytande på sin tid både teknik- och designmässigt. I början på 1990-talet hade marknadsförutsättningarna förändrats och det största hotet för GM var asiatiska importbilar, främst Toyota/Lexus, Nissan och Honda/Acura, men även europeiska motsvarigheter. Aurora var tänkt att möta och konkurrera med dessa. Auroras formgivning bröt med tidigare klassisk Oldsmobile design. Den nya designen blev sedan genomgående designtema för de senare och allra sista modellerna av Oldsmobile, de mindre midsize- och compact-modellerna Intrigue och Alero. Med nordamerikanska ögon är detta en europeisk design. Njae, kanske inte riktigt tycker jag. För att ytterligare markera det särskiljande så valde Oldsmobile att inte märka modellen med sitt varumärke eller med texten ”Oldsmobile”. Föga genomtänkt. Det är ju som att skjuta sig i foten. Man måste ju bygga varumärket, speciellt då man gör kursändringar design- och marknadsmässigt. Efter något år kom marknadsförarna till sans och klistrade fast ett Oldsmobile emblem. Aurora ansågs vara byggd med nästan samma höga kvalitet som importbilarna som den skulle konkurrera med. Det räckte inte. Över tid blev priset för högt, kunderna svek och försäljningssiffrorna sjönk.
Helglasad akterspegel. Designen verkar inspirerad av racerbåtar.
Aurora kom endast i en utrustningsvariant och den var välutrustad: elmanövrerade läderklädda framstolar, äkta valnötspaneler, två-zons klimatanläggning, rikligt med kopphållare för blaskkaffe, med mera. Ingen helsoffa fram med rattväxelspak så långt ögat kunde nå. Man blir även glad när man tittar under motorhuven och ser en glänsande V8:a på 4,0 liter med dubbla överliggande kamaxlar och som presterade 250 hk samt ett vridmoment på 353 Nm. Rivstart från 0 till 100 km/h avverkades på drygt 7,5 sekunder. Snabbt och kvickt.

Bilen på bilderna är bara tillfälligt parkerad, precis efter bilderna togs rusade föraren ut och drog iväg med en rivstart. Härligt muller från V8:an och spinnande hjul. Om man har bråttom ska man nog ha en Oldsmobile Aurora. Bilen gjorde ett gott intryck. U:et i Aurora på det enda emblemet har gått sönder, kanske i biltvätten? Bilen är av årsmodell 1995 eller 1996.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar