Full-size sedan så stor att den knappt ryms på bild. |
Grand Marquis var den sista bilmodellen tillverkad av Mercury. Mercury lades ned av Ford-koncernen 2011 efter 72 års bilproduktion. Notoriskt underfinansierat kannibaliserades den sönder av Ford och Lincoln (och nu har Lincoln trassliga finanser, men det är en annan historia). Den var tillverkad efter det gediget tekniskt välbeprövade konceptet: längsmonterad V8:a, separat ram, stelbakaxel, och bakhjulsdriven - vad kan gå fel? Ford-koncernen envisades in i det längsta med att tillverka bilmodeller enligt detta åldriga koncept förutom Grand Marquis även Lincoln Town Car och förstås Ford Crown Victoria som på slutet antingen var en polisbil eller taxi. GM slutade tillverka bilar av denna typ 1996 och Chrysler redan i mitten av 1980-talet. Man kan ju undra varför Ford fortsatte så ihärdig. Antagligen för att det fortfarande fanns kunder och att de kunde göra vinst. Faktiskt var det så att Grand Marquis var den mest sålda Mercurymodellen och ett skäl till det var att den tillverkades i hela 36 år.
"Ultimate edition" - emblemet som markerar de sista exemplaren. (klicka på bilden så blir den större) |
Grand Marquis hade ett starkt släktskap med Ford Crown Victoria. Modellen
kom i följande utrustningsvarianter: GS (till 2008), LS, och LSE
(enbart 2005). De sist tillverkade Grand Marquiserna från 2011 kallades Ultimate
Edition. Den var utrustad med läderklädsel av högglänsande vinylkaraktär, hade s k bench seats fram, vilket är
extra breda säten så att det i praktiken ryms tre personer fram (nästan som den klassiska helsoffan), även om deras ändalykt
är även den full-size. Breda fällbara mittarmstöd fram, läderklädd ratt och förstås rattväxel.
Enbart ett motoralternativ fanns under alla dessa år, en präktig V8:a med enkel överliggande kamaxel, inte så höga varv, men med redigt vrid. Effekten var sista åren på 224 hk vid 4,400 varv och ett vridmoment på 373 Nm. 0 –100 km/h på värdiga 9,5
sekunder. Bättre än så blev inte den stora markisen från Mercury.
Enbart ett motoralternativ fanns under alla dessa år, en präktig V8:a med enkel överliggande kamaxel, inte så höga varv, men med redigt vrid. Effekten var sista åren på 224 hk vid 4,400 varv och ett vridmoment på 373 Nm. 0 –
Bilen på bilderna är av 2011 års modell, den var lätt att gissa. Bilmodellen tillverkades i Kanada, men Mercury slutade att säljas i Kanada redan 1999. Fortfarande kunde dock Kanadensarna lägga en order på Grand Marquis, men då under namnet Grand Marquis by Ford. Varumärkesbytet blev onekligen lite halvlamt och lustigt.
Ägaren till den här bilen är en lärare med gedigen lärarerfarenhet av typ mellanstadielärare i mellanbrun manchesterkostym. Denna herre har också en silvrig Ford Crown Victoria av senare årsmodell som han växlar med och parkerar på samma p-plats. Ett slags bilmässigt växelbruk. Mercuryn har inte originalfälgarna istället sitter
Trevlig blogg och intressant att läsa om modeller som sällan hittar till Sverige.
SvaraRaderaStort tack. Det är onekligen ett ganska fascinerande billandskap här. Den mest sålda bilen i Kanada är faktiskt Honda Civic. De finns överallt. Honda måste ju göra någonting rätt.
SvaraRadera