Grillens näsborredesign ger ett extra brett och mäktigt intryck. Smala strålkastare som kisar uppmuntrande åt medtrafikanterna. |
Oldsmobile Eighty Eight LS [årsmodeller: 1992 – 1999, tionde och
sista generationen] Framhjulsdriven full-size.
88 var ett synnerligen slitstarkt modellnamn som höll ut i hela femtio år, från 1949 till 1999. Den var positionerad nedanför Oldsmobile 98, men kröntes till Oldsmobiles toppmodell efter 1996 då 98:an lades ned. Själva bilmärket Oldsmobile lades ned som bilmärke 2004. Sista generationen 88 hade följande utrustningsvarianter: LS, LSS (lite mer sport), och efter 1996 även Regency som var fulladdad och ersatte 98:an. Tidvis fick modellnamnet heta Eighty Eight Royale. Motorvalet var enkelt, det fanns bara en V6:a på3,8 liter
att välja på. Men den kom i lite olika varianter, först avgav den måttliga 170
hk, från 1995 avgav den raska 205 hk och den turbomatad varianten avgav till
sist härliga sprudlande 240 hk (avsedd för LSS).
88 var ett synnerligen slitstarkt modellnamn som höll ut i hela femtio år, från 1949 till 1999. Den var positionerad nedanför Oldsmobile 98, men kröntes till Oldsmobiles toppmodell efter 1996 då 98:an lades ned. Själva bilmärket Oldsmobile lades ned som bilmärke 2004. Sista generationen 88 hade följande utrustningsvarianter: LS, LSS (lite mer sport), och efter 1996 även Regency som var fulladdad och ersatte 98:an. Tidvis fick modellnamnet heta Eighty Eight Royale. Motorvalet var enkelt, det fanns bara en V6:a på
Solen sänker sig sakta över taken och bilen är parkerad inför dygnsvilan. |
Bilen på bilden har fått sig
1996 års facelift, men har fortfarande Oldsmobiles klassiska Rocket-logga. Det gör att det bara kan vara 1996 års modell som du betraktar. 1997 kom den nya och sista Oldsmobile loggan. Den står där och speglar sig i de sista solstrålarna för dagen. Bilen har dessvärre även fått sig några törnar. Speciellt höger bak ser
lite underligt ut. Det är något där som inte riktigt går ihop, titta på bakre
skärmkanten och listen längs ned under dörrarna. Skevt. Där fram hänger stötfångaren
en aning på sniskan. Högra framhörnet har tydligen fått sig en kyss någon gång i tiden. Ägaren
får trösta sig med att den verkar vara hyfsat rostfri och att det finns 205 hk
att gasa med. Gasa på.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar