Motorvärmarsladden hänger och slänger. |
Chrysler Intrepid [årsmodell 1993 – 1997, första generationen] kategori: full-size. Bakgrunden var den att
Chrysler haft ett ganska tufft åttiotalet, speciellt i början av decenniet, men
tack vare den legendariska Lee Iacocca fasta ledning hade koncernen lyckats
växa. Inte minst tack vare förvärv och allianser, framför allt av AMC (American
Motors Corporation) med dess attraktiva Jeep-division och Chrysler var också i
lag med Renault ett tag. Designmässigt var Chrysler i slutet av åttiotalet definitivt i bakvattnet.
Tack vare influenser, produktidéer och inte minst personal, från AMC och
Renault så värkte Chryslers cab-forward
designkoncept fram. Med cab-forward
menas att hjulen förskjuts något mer mot hörnen av karossen och att karossen utgör en
hel designenhet, till skillnad från det mer klassiska motorutrymme, förar- och passagerarutrymme
och bagageutrymme. Kupén blir större på bekostnad av motorutrymmet. Det löstes
med att tvärställa motorn och då kunden fronten bli än mer slankare och
lutande. Men det finns inte mycket utrymme att mecka motor på i dessa bilar. De
tre första modellerna Intrepid, Vision och Concorde kom samtidigt och slog
världen med häpnad, nåja, välkomnandet var i alla fall varmt. Försäljningsframgångarna
utblev inte. Dodge Intrepid var billigast, Eagle Vision var avsedd för export
och krigade mot importsedaner (den såldes även i Sverige som Chrysler Vision),
Chrysler Concorde blev Chryslerkoncernens toppmodell. I Kanada döptes Intrepid
till Chrysler Intrepid. Det var mer vanligt tidigare att bilar som exporterades
till Kanada upphöjdes till Chrysler istället för mer folkliga Dodge. Skälet var
att kunderna i Kanada inte var lika välbeställda som i USA, men alla vill ju ha
Chrysler. Bilen byggdes dessutom i Kanada, i Brampton nära Toronto i Ontario. I
och med cab-forward ryckte Chryslers
åt sig initiativet och framstod som en modern biltillverkare med nytt,
tilltalande och läckert utbud. GM och Ford togs på sängen då Intrepid
konkurrerade framgångsrikt med Chevrolet Lumina och Ford Taurus. Idag ägs Chrysler
av Fiat.
Intrepid kom i två utrustningsvarianter, en namnlös basvariant som även
hade helsoffa fram som tillval och ES som var sportigare och hade
bromsskivor runt om. Motorsmässigt fanns det två V6:or, standard motorn var på 3,3 liter med stötstänger
som så småningom avgav 161 hk och 245 Nm, lågvarvig. Den andra V6:an var på 3,5 liter och hade en
överliggande kamaxel och då blev det mer varv och lite mer sprutt: 214 hk och
300 Nm.
Bilen på bilden ger ett aningen bedagat intryck. Lite olika färgnyanser
mellan motorhuv och framskärmar kan skönjas, centrumlocket på ett av hjulen har
trillat av, lite rost här och där. Inga större bucklor eller repor dock. Den är av årsmodell 1996 eller möjligen 1997 eftersom den har dimljus fram. Bilen
är i bruksskick, och det är väl bra? Helt okay.
Några utklippta sidor från försäljningsbroschyren: (upphovsrätten tillhör Chrysler)
Några utklippta sidor från försäljningsbroschyren: (upphovsrätten tillhör Chrysler)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar