Bilen ser ut att njuta av vintersolen. |
Ford Escort Wagon[årsmodell: 1991 – 1996, andra generationen] klockren compact. Vad är väl vardagligare än en
Ford Escort? Oansenlig, småtrist, men antagligen praktisk, billig och fyller
sitt syfte fullt ut. En bilmodell som snabbt faller i glömska och hur många av
dessa kommer att bevaras till framtiden? Ford Escort kom också i en
nordamerikansk variant, designmässigt lik sin europeiska syssling, men inte
samma bil, inte riktigt. Även om Ford Escort var det närmaste Ford kom med sitt
världsbil-koncept. Senare modeller som Fusion blev riktiga världsbilar, d v s
samma bil kunde säljas över hela världen, och även produceras över hela
världen. Utrustningsnivåerna hette i början Pony (något apart namn på
basvarianten), LX (mellanläget) och GT (sport). Så småningom trillade Pony bort och
basvarianten blev namnlös, det var nog bäst så. Under huven fanns radfyror på 1,9 liter och de
presterade 88 hk/146 Nm. GT hade den piggare 1,8 liters motorn med
dubbla överliggande kamaxlar och den kunde skrämmas upp i 127 hk/155 Nm. De här
bilarna sålde bra.
Bilen på bilden är en sen årsmodell. Det ser man på att Ford emblemet i
trynet på bilen är mindre och att handtagen har lackats i samma färg som bilen.
På taket finns snygga svarta rails som bidrar till att göra den till en riktig
packåsna. Original aluminiumfälgar förhöjer intrycket ytterligare. Sammantaget måste omdömmet bli ingenting mindre än väl umärkt bruksskick.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar