Ford Crown Victoria LX [årsmodell: 1992 – 1997, första generationen], bakhjulsdriven fläskig full-size
sedan. Byggd efter det amerikanska vedertagna konceptet: stor storlek, separat
ram, stel bakaxel, bakhjulsdrift och längsmonterad V8:a, samt bench seat och rattväxel så att tre
personer kan sitta fram. Så hade amerikanska bilar byggts i många decennier, i
början av nittiotalet var det dock ett konstruktionskoncept som redan då var
starkt föråldrat. Ford har ju haft en gedigen tradition av teknik-konservatism
och härdade ut ända till år 2011 med Ford Crown Victoria, de sista åren dock
enbart som polisbilar och taxibilar. Mer sansade GM gav upp detta teknikkoncept 1996 i och med att Chevrolet Caprice lades ned. Efter det var
Ford ensam på marknaden med klassisk amerikanska full-size sedaner. Det fanns
också en mer påkostad syssling i Mercury divisionen, den kallades Mercury GrandMarquis, det var nästan bara kosmetiska skillnaderna mellan modellerna. Fords
lyxmärke Lincoln svarade upp med Lincoln Continental och den långlivade LincolnTown Car. Att vara ensam på en förvisso krympande marknad tycks ha varit
lönsamt. Fords och Mercurys modeller prissattes konkurrenskraftig och gav ändå
goda vinster år efter år. Å andra sidan var utvecklingskostnaderna ringa. Crown
Victoria kom i två utrustningsnivåer: en namnlös basvariant och den lite mer
påkostade LX. Klimatanläggning och en fylligare ljudanläggning kom som
standard i LX. En mer sportigare utrustningsvariant Touring Sedan
dök upp under ett år, men försvann snabbt. Det var inte prestanda köparna
riktigt var ute efter utan komfort och utrymme. Det fanns en motor att välja
på: en V8:a på 4,1 liter
som presterade 190 hk och 353 Nm i standard utförande.
Bilen på bilden har fått sig någon törn genom livet, men är fortfarande
rak och fin i plåten. Utmärkt bruksskick. Det ljusblekta blå plyschtyget
skrynklar sig i intressanta mönster på fram- och baksätena. Någon gång i tiden
så applicerades insynskyddande mörkfilm på bakrutorna, men det var länge sedan
nu. Bilen är årsmodell 1995 eller senare eftersom den har fått sig en facelift.
Bilen har nya däck så än så länge tänker nog den nuvarande ägaren gunga omkring
i sin Crown Victoria.
Lockande fyrfärgsbilder ur försäljningsbroschyren: (upphovsrätten tillhör Ford)
Lockande fyrfärgsbilder ur försäljningsbroschyren: (upphovsrätten tillhör Ford)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar