Plymouth Sundance [årsmodell: 1987 – 1994, enda generationen] klassificerad som compact. Namnet Sundance var
ursprungligen en utrustningsnivå för bilmodellen Plymouth Satellite i början av
1970-talet. I brist på bättre förslag eller dålig uppfinningsrikedom fick
namnet åter komma till heders i slutet av 1980-talet, men nu som en egen
bilmodell. Plymouth var ett bilmärke i Chrysler-koncernen. Märket var under
decennier den ständiga trean efter Chevrolet och Ford. Redan i början av
åttiotalet gick dock till och med Chryslers eget märke Dodge om Plymouth i
försäljningssiffror. När så sammanslagningen med Daimler-Benz var det bara en
tidsfråga innan något skulle hända med Plymouth. I november 1999 hade de
osentimentala tyskarna fått nog och annonserade att Plymouth skulle avvecklas. Märket
lades ned 2001. Jag ser inte så många Plymouth i bruksskick längre, de är
ganska sällsynta. Ett skäl är att de såldes ganska få Plymouth det sista
decenniet. Inte mer än 200.000 bilar per år (vilket är ganska litet för ett
nordamerikansk volymmärke). Sundance var framtagen för att konkurrera med
Chevrolet Cavalier, Ford Escort, Honda Accord, and Toyota Corolla. Bilen var en
instegsmodell i instegsmärket Plymouth till Chryslerkoncernens breda utbud. Lågt prissatt, så pass
lågt att vinstmarginalerna var försvinnande små, egentligen för små. Tanken var
att locka förstagångsköpare och säkra kundbasen. Chevrolet och Ford gjorde inte
heller så stora vinster på sina småbilar. Det bättre utrustade syskonet i Chryslerkoncernen
hette Dodge Shadow. Först kom Sundance i en namnlös basutrustningsnivå, 1988
kompletterad med RS (Rallye Sport). I början på nittiotalet döptes
utrustningsnivåerna om till America (snikversion), Highline
(ombonad) och Duster (prestanda). De flesta motoralternativen var
fyrcylindriga förutom för Duster som hade en V6:a under huven. De
fyrcylindriga motorerna kom i slagvolymer från 2,2 till 2,5 liter , en av dem var
turboladdad (för RS – 152hk/251 Nm), som mest så levererade den vanliga 2,5:an 100
hk jämnt och gav ett vrid på 183 Nm.
Bilen på bilden lämnar inte så mycket i övrigt att önska. En parkeringsskada
vänster fram får man ha överseende med. Bilen har fått sig en facelift och med
tanke på att detta är den namnlösa basvarianten så måste nog årsmodellen vara
1990 eller kanske 1989. Bilen har mest troligt fyran med 2,5 liter under huven. Kul att se en så pass fräsch "Plyma".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar