torsdag 16 februari 2012

Plymouth Sundance - insteg till insteget



Plymouth Sundance [årsmodell: 1987 – 1994, enda generationen] klassificerad som compact. Namnet Sundance var ursprungligen en utrustningsnivå för bilmodellen Plymouth Satellite i början av 1970-talet. I brist på bättre förslag eller dålig uppfinningsrikedom fick namnet åter komma till heders i slutet av 1980-talet, men nu som en egen bilmodell. Plymouth var ett bilmärke i Chrysler-koncernen. Märket var under decennier den ständiga trean efter Chevrolet och Ford. Redan i början av åttiotalet gick dock till och med Chryslers eget märke Dodge om Plymouth i försäljningssiffror. När så sammanslagningen med Daimler-Benz var det bara en tidsfråga innan något skulle hända med Plymouth. I november 1999 hade de osentimentala tyskarna fått nog och annonserade att Plymouth skulle avvecklas. Märket lades ned 2001. Jag ser inte så många Plymouth i bruksskick längre, de är ganska sällsynta. Ett skäl är att de såldes ganska få Plymouth det sista decenniet. Inte mer än 200.000 bilar per år (vilket är ganska litet för ett nordamerikansk volymmärke). Sundance var framtagen för att konkurrera med Chevrolet Cavalier, Ford Escort, Honda Accord, and Toyota Corolla. Bilen var en instegsmodell i instegsmärket Plymouth till Chryslerkoncernens breda utbud. Lågt prissatt, så pass lågt att vinstmarginalerna var försvinnande små, egentligen för små. Tanken var att locka förstagångsköpare och säkra kundbasen. Chevrolet och Ford gjorde inte heller så stora vinster på sina småbilar.  Det bättre utrustade syskonet i Chryslerkoncernen hette Dodge Shadow. Först kom Sundance i en namnlös basutrustningsnivå, 1988 kompletterad med RS (Rallye Sport). I början på nittiotalet döptes utrustningsnivåerna om till America (snikversion), Highline (ombonad) och Duster (prestanda). De flesta motoralternativen var fyrcylindriga förutom för Duster som hade en V6:a under huven. De fyrcylindriga motorerna kom i slagvolymer från 2,2 till 2,5 liter, en av dem var turboladdad (för RS – 152hk/251 Nm), som mest så levererade den vanliga 2,5:an 100 hk jämnt och gav ett vrid på 183 Nm.

Bilen på bilden lämnar inte så mycket i övrigt att önska. En parkeringsskada vänster fram får man ha överseende med. Bilen har fått sig en facelift och med tanke på att detta är den namnlösa basvarianten så måste nog årsmodellen vara 1990 eller kanske 1989. Bilen har mest troligt fyran med 2,5 liter under huven. Kul att se en så pass fräsch "Plyma".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar