fredag 30 december 2011

Saturn Ion - den röda linjen i svart skal

Titta nog till höger om "ION"-emblemet, det lilla märket med en röd linje på vit botten markerar prestanda.

Väl saltat yttre. Notera de bakre dörrarna. 

Saturn Ion Quad Coupe Redline [årsmodeller: 2003 – 2007, enda generationen] compact. Ion var Saturns instegsmodell. Saturn blev inte så gammalt som bilmärke, det existerade mellan 1985 och 2009. GM valde att lägga ned Saturn, Pontaic och Hummer i ett försök att undvika att bli tvingade att gå i konkurs. GM fick sina nödlån från USA:s kongress och drivs nu vidare med Buick, Cadillac, Chevrolet och GMC. Saturn var tänkt att vara ett mer oberoende bilmärke i GM. Vilket det var även om det de sista åren närmade sig GM för att förbättra lönsamheten. Ion främsta konkurrenter var: Ford Focus, Honda Civic, Hyundai Elantra, Toyota Corolla, och Volkswagen Jetta eller Golf.

Den blev dock inte lika framgångsrik som sin föregångare S-series. Modellen fanns även som sedan, för kupén gällde två utrustningsnivåer 1 eller 2 . Kan det bli enklare?  Nej, det blev inte så enkelt därför att för sedan fanns det tre varianter 1, 2 eller 3. Sedanens 2 motsvarade kupéns 1 o s v. Dessutom fanns det en högpresterande sport version kallad Redline. Redline kom i enbart färgkulörerna svart, silver, blå och röd. Motormässigt utrustades den med en turboladdad rakfyra på 2,0 liter som utvecklade 205 hk och ett vrid på 271 Nm. Med så mycket motor så avverkades 0 till 100 km/h på 6,3 sekunder. Inte illa. Om inte det var nog så sålde Saturn uppgraderingspaket som skrämde upp motorn till upp till 241 hk. Även karossen har en annorlunda utformning jämfört med övriga varianter av Ion. Den har flera luftintag t ex på sidorna, grövre utblås där bak för ljuvare motorljud och kromat så klart. Instrumentkonsolen var käckt placerat i mitten på instrumentbrädan på Ion så att alla kan se hur fort det går, men det kanske viktigaste instrumentet, laddtrycksmätaren, var placerad på rattstången (ingick dock endast i paketutrustningen Competition). Det kanske är en bra rollfördelning, föraren koncentrerar sig på turbons laddtryck och passageran kan oja sig över svindlande hastigheter.

En annan intressant sak med Ions kupévariant är dörrkonstruktionen. Kupén har faktiskt fyra dörrar. Titta noga på bilderna. De bakre dörrarna är av s k självmordmodell vilket innebär att de är bakhängda, men kan bara öppnas om framdörrarna först öppnas och det är väl tur. De två dörrarna på varje sida gör att det är inte är så besvärligt att med värdigheten i behåll stuva in sig själv i baksätet. Annars kan det ju vara lite ansträngande att försöka sätta sig i baksätet i en vanlig kupé. Speciellt om man har en egen liten krockkudde om magen. Marknadsförarna myntade raskt namntillägget  Quad Coupe för att understryka det fiffiga med fyra dörrar. Hur ser man att det är en Redline, förutom den modifierade karossen, jo, på bakluckan finns ett litet märke med en vågrät rödlinje på vitbakgrund.

Bilen på bilderna är en Redline utrustad med Competition-paketet. Det ser man på dimljusen och om man tittar in genom fönstren kan man se laddtrycksmätaren inne i kupén. Eftersom den har detta paket så måste den vara tillverkad 2005 eller senare. Bilen är rikligt saltbestänkt, men den är svart när den är nytvättad och det var faktiskt den vanligaste färgen på Redline. Trots att det var den vanligaste färgen tillverkades den i enbart 1,986 exemplar vilket gör den ganska sällsynt på gatorna. Bakluckan pryds av en bakvinge vars avsikt är att ge främst ett sportigt intryck. För att alla som inte förstår att det lilla märket med röda linjen är ett uttryck för sportighet och prestanda så finns också för tydlighetens skull ett emblem med Supercharged på bakluckan. Håll undan gemene man . . .

På taket, vänster bak, finns en liten rund sak fäst på taket. Kan det vara en GPS-antenn? Vet ej. Bilen har ett felfritt yttre under allt saltet vad jag kan bedöma – väl skött. Jag tror att denna bil fortfarande ägs av förste ägaren och att denne kör bilen mycket och intensivt, och det är ju högst förståeligt med en sådan motor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar