torsdag 15 december 2011

Ford Thunderbird - dunderpippi i rött


Ford Thunderbird LX [tillverkades: 1989 – 1997, tionde generationen i följd] typad som personal luxury car. Klassiskt Fordmodellnamn som i detta utförande för första gången bara utrustades med V6:or. Nåja, det repade sig år 1991 då en V8:a återigen fanns möjlig. Modellvarianterna var bas- varianten, Sport och den aningen bättre utrustade LX, samt den sportiga och prestanda orienterade SC. De tre först- nämnda kom som standard med en V6:a på 3,8 liter som gav modesta 140 hk / 215 Nm. SC:s V6:a var betydligt muntrare och avgav som mest 230 hk / 330 Nm. V8:an som var tillval var först på 5.0 liter och gav 200 hk / 275 Nm. Den ersattes 1994 av en modernare V8:a på 4,6 liter med ungefär samma prestanda. Modellen fick sig en facelift 1994 och antalet varianter minskade till LX och SC, efter 1996 fanns bara LX kvar. 1997 lades modellen till sist ned för vad som troddes vara för gott, men 2002 kom en helt ny retrofururistisk designad Thunderbird, men det är en annan historia . . .

Bilen på bilden har fått 1994 års facelift. På avstånd ger den ett förtroendeingivande intryck. Skenet bedrar. Bilen har dessvärre långtgående klarlackssläpp. Syns tydligast på motorhuven. Annars finns det endast lite repor i hörnen, försumbart. Nya och rejäla däck anpassade för årstiden sitter på originalfälgarna. Tittar man diskret in i kupén skönjes breda fåtöljer uppklädda i mysig och mjuk röd plysch. Instrumentbrädan i svart fullplast. Bilen har knappast V8:an eftersom utblåsets enda rör ser klent dimensionerat ut. Måste vara en V6:a. Min gissning är att ägaren vill företrädesvis mest vara praktisk och rationell, men på något sätt vara sportig ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar