söndag 11 december 2011

Oldsmobile Alero - absolut sista Oldsen!



Oldsmobile Alero Coupé [årsmodell: 1999 – 2004, sista bilmodellen som tillverkades av bilmärket], compact.

Anrika Oldsmobile lades ned av GM 2004 efter 106 års enträgen bilproduktion.  Det direkta skälet var fallande  försäljningssiffror och dålig ekonomi. Det underliggande problemet var att trots försäljningsframgångar under början av 1990-talet så blev kundbasen dock allt äldre och äldre.  Ett försök till varumärkes förflyttning för att direkt konkurrera mot importbilar (Toyota, Honda, Nissan, BMW, Audi) misslyckades kapitalt. (Aleros design är ett resultat av den satsningen.) Detta försök att förnya modellutbudet skrämde bort befintlig kundbas och ledde snarare till kannibalisering av systermärken Buick och Chevrolet i GM. Oldsmobile drog det kortaster strået i denna kamp. Tidvis laddades varumärket Oldsmobile med teknisk innovation och många spännande lösningar såg dagens ljus i GM under den tiden. Den tiden var nu länge sedan förbi. Oldsmobile avvecklades som bilmärke under lång tid, fyra år, och de allra sista bilarna fick en egen märkning – ”de sista 500”. Nästa omgång av nedläggning av GM:s bilmärken år 2009 skedde mer bryskt. För Pontiacs del så stängdes bara portarna. Inga ceremonier, ingenting.

Framhjulsdrivna Oldsmobile Alero kom i två karossvarianter, sedan och kupé. Tre utrustningsnivåer: basnivån GX, lite bättre GL och topputrustade GLS. Motoralternativen var en radfyra på 2,4 liter (150 hk / 210 Nm) som 2002 ersattes med 2,2 liters radfyra (140 hk / 203 Nm), eller en V6:a på 3,4 liter (170 hk / 285 Nm). Tyvärr försvåras variantbestämning av att det inte finns några emblem som talar om utrustningsnivå eller motoralternativ.

Alero såldes också i Sverige, men maskerades lite nödtorftigt som en Chevrolet. Fram får Chevrolets blåa "bow tie" precis plats i ovalen där Oldsmobiles, för den tiden nya, logotyp normalt sitter. På bakluckan tronar Oldsmobiles emblem högst upp och Chevrolet textas längre ned. Mitt i ratten hittar man Oldsmobiles symbol.
Måste ju ha förvirrat en och annan svensk konsument . . .
  
Bilen på bilden är gissningsvis en GL med V6:a. Dubbla utblås bak skvallrar om att det är en V6:a. Aluminumfälgar och sollucka lutar åt att den har en högre utrustningsnivå än GX . . . Modellen fick inget tydligt facelift och såg därför exteriört likadan ut under produktionsåren. Skicket är relativt gott får man väl säga. Förvisso har rosten dock börjat visa sig längs motorhuvens kant och den är lite skrapad i hörnen, sånt händer ju.

Är man ägare till denna kupé har man nog en känsla för lite flärd, men samtidigt gräma sig över att man är en sådan förlorare som köpt ett bilmärke som lagts ned. Ungefär samma känsla som Saab-ägare har nu för tiden, eller?

1 kommentar:

  1. Varför tog idioterna på SAAB in skiten alls?

    SvaraRadera