tisdag 24 juli 2012

Sista modellen av Buick Roadmaster



Av någon outgrundlig anledning så fick modellnamnet Roadmaster återuppstå igen 1991 efter 33 års vila, men glädjen blev kort, redan 1996 försvann modellen för gott. Detta var en av GM:s sista klassiska amerikanska sedanerna med stor V8:a fram, bakhjulsdriven och separat ram. Kusin till den enklare Chevrolet Caprice. Det blev ingen succé för återupplivade Roadmaster. Bilmodellen sålde helt enkelt inte tillräckligt bra. Det berodde på att marknaden krympte ihop. Det var nämligen så att sedanens dominans var över i mitten av nittiotalet, istället var SUV och trucks i stark uppgång. GM behövde mer kapacitet för dessa modeller så beslutet var lätt att lägga ned Roadmaster. Bort med den. Buick behåll dock sedanformatet för modellerna Park Avenue och LeSabre. De var dock byggda med mer modern teknik. De var också fortfarande lönsamma, speciellt LeSabre som var volymsäljaren. Endast Ford-koncernen framhärdade vidare med denna föråldrade sedan-konstruktion (Ford Crown Victoria, Mercury Grand Marquis och Lincoln Town Car).
Buick Roadmaster Limited [årsmodeller: 1992 – 1996, åttonde och sista generationen], full-size.
Limited var den högre utrustningsnivån.
Den vanligaste Buick Roadmaster i Sverige torde vara den mäktiga herrgårdsvagnen, den kom redan 1991. Stor och pålitlig arbetshäst. Sedanen var säkert inte så tokig den heller. Dessa bilar var stora, luftiga och komfortabla. Lätt gungande gång och gjorda för värdig och sansad framförning på vägen. Bilen på bilderna är i gott skick. Visst, det finns några små petiga anmärkningar, men den ser väl omhändertagen ut. Mycket trevligt. Den är också utrustade med ett så kallat Landau-vinyltak, läckert (ett litet vinyltak längst bak). Betydligt mer svårtippat är årsmodellen. Av kromlisterna att döma efter sidorna så tror jag att det är en av de sista modellerna en 95:a eller 96:a. Utseendet ändrades knappt alls under produktionscykeln. Under huven en V8:a och om det är en sen årsmodell så finns det hela 260 sprakande hästkrafter under huven. Inte illa alls. På något sätt hedrar det att Buick tog namnet Roadmaster till heders för den sista klassiska sedanen.


Några uppslag från bilbroschyren får vi allt bjuda på.
(upphovsrätten tillhör GM)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar