torsdag 26 juli 2012

Alldaglig Oldsmobile Intrigue



Den till en början löftesrika Intrigue-modellen intog en position som import fighter i GM:s utbud, sida vid sida med Saturn. Vad hände? Tja, inte tillräckligt, för ingen av bilmärkena överlevde. Intrigue var en mellanklassmodell med Europeiskt stuk, i alla fall enligt GM själva. Den var en vital del i att ladda om varumärket Oldsmobile i mitten av nittiotalet. Modellen ersatte den hopplöst föråldrade Cutlass Supreme som överlevt sig själv. Tanken var att profilera Oldsmobile mot de förkättrade importbilarna till den nordamerikanska marknaden, främst de som kom från Asien. Satsningen gick fel, försäljningen togs sig inte tillräckligt så GM valde att lägga ned både Intrigue och Oldsmobile.

Oldsmobile Intrigue [årsmodeller: 1998 – 2002, enda generationen], mid-size.
Basutrustad instegsnivå.

Intrigue lämnade egentligen inte något större avtryck i bilhistorien, möjligtvis då att modellen blev den första som lades ned i samband med avvecklingen av bilmärket Oldsmobile. Sista bilen rullade av bandet 14 juni 2002. De allra sista 500 bilarna kom i en speciell farväl-version. Det blev många farväl för Oldsmobile under de kommande åren. Bilen på bilden är i normalt bruksskick. Den har lite rost på gång i vänster hjulhus bak. Den är lite repig här och där och olyckligtvis har den en lång tvärgående repa över hela motorhuven. Nåja, vad gör väl det. Bilen är mest troligt av årsmodell 1999. Första årsmodellen hade inget Oldsmobile-emblem alls. Det berodde på en medveten strategi från marknadsavdelningen att omdana varumärket. De ville framhålla de nya modellerna Intrigue och Aurora separat och inte bli så kopplade med den gamla tidens Oldsmobile. Klokt eller inte? Troligen inte. Till 1999 års modell kom ett litet diskret emblem på bakluckan så att folk skulle förstå vad de såg. Senare årsmodeller fick ett betydligt större Oldsmobile-emblem.


Under produktionen av årsmodell 1999 kom en ny V6:a på 3,5 liter som presterade 215 hk. Inte så illa. För att understryka det europeiska så fick hastighetsmätaren en skala som passade Autobahn, hela 220 km/h. Enligt fabriksuppgifter kunde Intrigue om det ville sig väl komma upp i 203 km/h. Det kanske inte räcker till riktigt på Autobahn, men mitt tips är att väldigt få Intrigue har kört omkring där. Oldsmobile var för GM till största delen ett inhemskt varumärke för den nordamerikanska marknaden.

Lite marknadsföringsmaterial har jag också fått ihop, låt oss avsluta med det:
(upphovsrätten tillhör GM)
Bild av webbsidan för Intrigue, just  innan Oldsmobile skulle läggas ned.
Websiddan för Intrigue för sista årsmodellen 2002. Farväl du arme olyckliga bilmodell . . .
Samtida tidningsannons




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar