måndag 16 april 2012

Mercury Mauruder stor, läcker och snabb

Muscle full-size sedan med rätt att bränna gummi.
Mercury Mauruder [årsmodell: 2003 – 2004, tredje generationen] klass: full-size.

Dessvärre blev den här bilmodellen ett redigt magplask, första årsmodellen sålde drygt 7.000 och andra året enbart cirka 3.000 bilar. Djup besvikelse. Allt verkade ju så bra på pappret, erbjuda marknaden Mercurys storsäljare Grand Marquis i sportversion, precis som den framgångsrika Chevrolet Impala SS. Problemet var bara att det var cirka tio år för sent. Marknaden var så gott som obefintlig för en muskulös och sportinriktad full-size sedan av amerikanskt snitt. Den tiden var förbi.

Under huven fanns en V8:a på 4,6 liter med dubbla överliggande kamaxlar som vippade 32 ventiler och då levererade den hela 302 hk samt ett mäktigt vridmoment på 431 Nm. 0 - 100 km/h raskades undan på 7 sekunder blankt. Nästan raketacceleration. Mäktigt med tanke på den massa som sattes i rörelse. Exteriört så är det sparsamt med krom, men desto mer av det svarta. Utsökt. Bilen på bilderna har de stora original 18” fälgarna och de är i prydligt skick. Inuti så synes inga bench seats utan där finns sittriktiga och bekväma individuella säten, s k bucket seats, läderklädda så klart, växelspaken monterad på konsol mellan stolarna, inte på rattstången. Det finns inte heller några tramsiga träbitar av plast utan interiörlisterna är av borstat äkta aluminium, snyggt. Den utrustades också med antislirsystem som hjälpte till att få ned vridmomentet i asfalten och förstås hårdare fjädring. Allt för att skapa körglädje.

Jämra buskar att vara i vägen . . .
 Glad blir man också då man ser det fina skicket på denna sällsynta bil. Inga synliga skavanker. Utomordentligt gott bruksskick blir omdömet. Den enda lilla petiga anmärkningen blir att framdäcken ser en aningen snedslitna ut, hjulinställning borde göras omgående. Tyvärr är bilen lite väl omsorgsfullt parkerad så att det var svårt att få en bra bild av den bakifrån, Fick kämpa med buskarna. Fast jag var lycklig ändå – det är inte varje dag en Mauruder dyker upp framför fotolinsen. Synd bara att modellen inte lyckades uppnå försäljningsmålen.

Några djärva annonser:
(upphovsrätten tillhör Ford)
Stealth-teknik tycks ha varit extra utrustning.

Med bakhjulsdrift går det enkelt att bränna gummi, men slå av antislirsystemet först.

Vad är detta? Igensatt luftfilter, välvaderat brockband eller möjligen en homorojdkudde?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar