fredag 27 april 2012

Ford LTD Crown Victoria 80-tal i kubik



Ford LTD Crown Victoria [årsmodell: 1983 – 1991, andra och sista generationen], klass: full-size.

Det finns ingenting mer fyrkantigt än en Ford LTD Crown Victoria från åttiotalet, möjligen då Rubriks kub, om det nu är någon som minns den? Nästan allt är fyrkantigt, förutom hjulen förstås, bakljusen, bakluckan, stötfångar och tillhörande bumper guards i gummi, grillens kantiga utsmyckning, framljusen, backspeglar. Det är ingen hejd på fyrkanteriet. Å andra sidan var det högsta mode i bilvärlden i början på åttiotalet, titta bara på den svenska Volvo 760. Det finns dock två saker som stör harmonin och störningarna finns på bilens framsida. Där framme sitter den blå Ford-ovalen till höger på grillen, inte centrerad mitt i, och registreringsskylten är placerad på vänstra sidan i bilens färdriktning, inte mitt i.


Bilens är en tidigare årsmodell, före 1988 års ansiktslyftning. Bilen har ett trevligt kvarts vinyltak, kallat Landau vinyl roof, och dessutom en targa liknande kromad båge på b-stolpen där vinyltaket övergår i plåttak. Amerikanarna var som tokiga i kvarts eller heltak på den tiden. Kvartstaket tyder på att detta är standardversionen och inte den billigare S varianten. LTD var en toppmodell och var därför också välutrustad från grunden, i alla fall med åttiotals mått mätt. Vad sägs om: servostyrning, mjuk plysch att sitta på, armstöd, pråliga lhjulsidor (kunde också fås som låsbara)  och radio. Under huven, mellan framhjulen, fanns en V8:a längsmonterad. Den var på 5,0 liter och gav sisådär 130 hk, om allt var som det skulle.


Det ska sitta en kylarutsmyckning längst fram på motorhuven i form av en Fordornament, men den tycks vara för evigt förlorad. Vad synd. Annars ser bilen ut att vara i mycket fint skick. Lite smutsig på framdörren efter vinterns uppoljning av dörrlåset, men annars förvånansvärt bra lack, runt om. Ingen rost att tala om alls. Allt krom blänker och ser putsat ut, och det är inte lite krom att putsa på den här bilen. Blotta tanken på allt putsarbete gör mig svettig. Även vinyltaket är i oklanderligt skick. Det verkar som om någon verkligen tar hand om och älskar den här bilen. Underbart. Sammantaget måste omdömet bli inget mindre än strålande bruksskick. För det är en bruksbil, tror jag. Bilen verkar brukas flitigt och är en gäst i grannskapet då och då under helgerna, med tanke på att bilen är registrerad i Manitoba så verkar det som om bilen får göra långa resor ibland. Strålande, bilar är till för att köras.



Missa inte broschyren: "get it togehter - buckle up"

Grundkonstruktionen av bilen var gammal redan då den kom för första generationen 1979, V8:a fram, drivning bak och separat ram. Ford gjorde inte mycket åt plattformen under alla dessa år. Den övertogs av den direkt efterföljaren Ford Crown Victoria och producerades med samma grundkoncept i ytterligare tio år. Ganska otroligt egentligen. Bilmodellen var dock lönsam och hittade sina köpare. Låt oss kastas oss över försäljningsbroschyren och ta del av allt det underbara som en Ford LTD Crown Victoria har att bjuda på:  (Upphovsrätten tillhör Ford.)

Här drar man på med allt för att sälja Ford full-size sedan. Gott om utrymme för sex passagerare, och man kan luta sig bekvämt bakåt också, var och en för sig.
Separat ram används ogenerat som ett argument för att köpa bilen.
Gudskelov så är bladfjädrarna bak borta. Man kan också studera ramens fästpunkter.
Ett intressant tillbehör är  ventilsidofönstret fram, precis som på äldre tiders bilar, långt före luftkonditioneringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar