torsdag 12 april 2012

Buick LeSabre stor och fin


Buick LeSabre Limited [årsmodell: 1992 - 1999, sjunde generationen sedan 1959] klass: full-size.

Här har vi ett praktexemplar då LeSabre fortfarande var LeSabre, eller i alla fall var i en väl tilltagen och generös storlek. LeSabre var alltid instegsmodellen till premiummärket Buicks underbara bilmodellsvärld och den modell som sålde bäst i Buicks utbud (i full-size segmentet). Det är inte så illa. Bilen på bilderna ser inte så illa ut heller, den ser ut att vara i bra skick. Bilen ser ut att vara rostfri, inga större skråmor, dock lite begynnande klarlacksläpp på bakluckan. Trots det blänkande och gnistrande i solskenet. Synnerligen utomordentligt bruksskick får bli omdömet. 


Dessutom är det en Limited vi har framför oss, toppversionen. Det ser man bland annat på att det finns en liten kylarprydnad på huven med de tre eleganta Buick sköldarna. Inne i kupén skönjes mysig mörkblå plyschklädsel och träpaneler i finaste plastträ. Gott om plats för tre personer där fram och tre personer där bak, precis som de ska vara i en amerikansk full-size sedan. LeSabre fick förnyat förtroende efter årsmodell 1999 och kom i en åttonde och slutlig generation, sista årsmodell blev 2005. Den ersattes av Buick Lucerne.

Registrerad i provinsen Quebec, då räcker det med skylten bak.
Årsmodell 1997 fick sig en mild ansiktslyftning, den här bilen saknar den, varför den måste vara en tidigare årsmodell. Förutom i Limited kom den i en enklare version kallad Custom. Oavsett Custom eller Limited så hittas samma motor under huven; en 3,8 liters V6:a på troligen 170 hk. Den motorn hittas också i många andra GM-modeller. Enligt uppgift så avverkades färden 0 till 97 km/h på 8,9 sekunder (97 km/h motsvarar 160 mph – vilket amerikanarna använder när det ska gasas och accelereras, ska man komma upp i 100 km/h får man lägga på 2 mph, tack och lov så är Kanada metriskt.), vridet var kanske lite muntrare, 303 Nm.

Bilen står där och trycker bakom busken . . .

Till sist, en tidningsannons:
Upphovsrätten tillhör GM.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar