lördag 14 april 2012

Chevrolet Lumina ett hål i huven


Vad är detta? hål i huven, hål i huvudet . . .
Chevrolet Lumina Euro 3.1 [årsmodell: 1990 – 1994, första generationen] klass: mid-size.

Låt oss sakligt konstatera att det skett håltagning i motorhuvens främre högra del. Notera också två små hål under den rektangulära öppningen. Detta hål väcker en flod av frågor och undringar hos mig, förutom att jag tar mig för pannan. Det är ju inte direkt ett ramair hood scoop som suttit där. Vad kan ha suttit monterat där? Vad händer då det regnar? Vad händer då det snöar? Varför är det inte övertäckt? Motorvärmaruttag? Förbryllande i allra högsta grad. Inte minst rosten har fått en chans att bilda ett bra brohuvud där i huven. Annars finns det mer normala rostangrepp runt kanter och lister. Om vi bortser från detta mystiska hål så ser bilen ut att vara i ett rimligt bruksskick. Lacken är faktiskt i relativt gott skick under smutsen, ofta kan man se klarlackssläpp och matthet på denna generations lacker, men inte här. Mitt i kylargrillen tronar Chevrolets emblem accentuerat med en röd vacker linje, samma linje är genomgående längs sidolisterna och den fortsätter runt bilens bakparti. Backljusen är integrerade i en ljusramp. Prydligt, om det inte vore för det där hålet.

Bilen har utrustningsversionen Euro. Spännande. I Nordamerika är ett vanligt trick att förfina sina produkter med tillnamnet europeiskt och även Chevrolet tycks ha fallit för det den här gången. Euro innebar att Chevrolet försökte göra den mer europeisk genom att styva upp fjädringen, installera enskilda stolar fram, s k bucket seats och placera en konsol mellan dem med växelspaken mitt i. Fattas bara gula blinkers så hade den varit helt europeisk enligt amerikanarna. Dessutom laddade Chevrolet på med fler instrument, förutom de vanliga, även varvräknare och oljetrycksmätare (precis som i gamla Mercor). Det fanns även bromsskivor runt om och större hjul, 16” med aluminiumfälgar (syns på bilderna och de är välskötta). Andra för den nordamerikanska marknaden oundgängliga prylar som bilen utrustades med var luftkonditionering, bagageluckeöppning inifrån kupén, el-hissar för fönstren och förstås, farthållare.
Silvrig med kontrasterande rött, svarta linjer, genomtänkt och snyggt.
Lumina var då den kom en ny klass av bilmodell för Chevrolet och var ett svar på Fords framgångar med Ford Taurus. Men det gick väl si så där för den första generationen fick en kort livscykel, produktionen stoppades redan 1994 och det laddades om för den andra generationen, efter det var Luminas saga all.  Det kan ju bland annat ha berott på att Chevrolet också sålde en van med samma namn Chevrolet Lumina APV. Förvirrande och så här i efterhand inte alls lyckat, snudd på klantigt.

På sidan av framskärmarna hittas emblemet med texten ”Euro 3.1” vilket antyder något om motorn under den lätt sargade huven. Där finnes en V6:a på 3,1 liter som gav blygsamma 140 hk. Till motorn fastbultades en automatlåda med tre växlar i framåtriktningen. Beprövat, ja, - high-tech, nej, inte ens för drygt tjugo år sedan. 

Jag har lite svårt att släppa det där hålet. Det är ju inte ens snyggt gjort . . . 

Frestande uppslag från försäljningsbroschyrer:
(upphovsätten tillhör GM)

Här har vi den i nyskick.
Olika bilar har samma namn, förvirrande.

Ombonat i kabinen, Musse Pigg trycker i hörnet. Chevrolet körde lite co-branding med Walt Disney vid lanseringen.

Här refereras till ärkerivalen Ford och Ford Taurus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar