tisdag 4 september 2012

Rustad Oldsmobile Intrigue


En av Oldsmobiles sista modeller var Intrigue. Den är ett resultat av den drastiska omriktning som Oldsmobile gjorde under mitten av nittiotalet för att överleva. Det gick inte alls, för i december 2000 förklarade GM att bilmärket skulle läggas ned senast 2004, och så blev det. En tragisk historia. Det är intressant att jämföra Oldsmobiles modellutvecklig under dess sista decennium och se hur modellutbudet tvärt ändras. Men först lite bakgrund . . .


Oldsmobile var en av GM:s premium bilmärken, Buick var det andra, och snäppet över de mer gemena Chevrolet och Pontiac. Oldsmobile var Amerikas äldsta bilmärke och hade troligen de äldsta kunderna också. De så kallade importbilarna från främst Asien sargade svårt marknadsandelarna för dessa premiummärken. Fast Oldsmobile var inte alls ensam med sina vikande försäljningssiffror, Buick och Fords Mercury befann sig i samma sits, samt i viss mån även Chrysler. Det var helt enkelt svårt att rekrytera nya och yngre kunder till dessa bilmärken. Under tidigare decennier så tog kunderna steget från Chevrolet, Pontiac, Dodge, Plymouth, Ford till de amerikanska premiummärkena när de blev mer etablerade i vuxenlivet och i takt med att inkomsterna steg. Under åttiotalet luckrades detta allt mer upp. Importbilarnas stadiga försäljnings framgångar men också samhällsförändringar i stort gjorde att detta var en förgången tid. De kraftiga vikande försäljningssiffrorna gjorde att Oldsmobile stagnerade. GM vaknade till sent och de bestämde att Oldsmobile skulle genomgå en metamorfos och bli en import fighter. Slå importbilarna med deras egna medel så att säga.

Oldsmobile Intrigue GLS [årsmodell 1998 – 2002, första och enda generationen], mid-size.
GLS var den välrustade toppversionen.
Intrigue kom att ersätta delar av Oldsmobile tidigare så framgångsrika Cutlass Supreme modellerna. Dessa kom i en rad olika utförande och varianter och bestyckade med många olika motoralternativ. Alla karakteristiskt amerikanska i sin design och utformning. Älskade av sina kunder och volymsäljaren för Oldsmobile. Cutlass Supreme kom förstås i två eller fyra dörrar, med plåttak eller cabriolet, lyxversion eller snikversion, och som herrgårdsvagn. Högst upp på prestigestegen fanns oftast en påkostad kupé, gärna med eggande tillnamn som Royale eller Brougham med mycket krom och mycket fluff, och längst ned en snikversion i form av en fyra dörrars sedan. V8:or, V6:or och raka fyror och en och annan diesel hittade ned i motorutrymmet. Det fanns i stort sett en Cutlass Supreme för varje smak och plånbok.

Vad fick kunderna istället? Definitivt något helt annat än tidigare. Intrigue kom i enbart fyra dörrars utförande och med ett motoralternativ. Tre utrustningsvarianter fanns att välja på, basversion, GL och förnämliga GLS. I GM:s ögon hade den ett tydligt europeiskt utseende och profil. Det europeiska var det som var import fighter stuket. I amerikanska ögon så blir en bil europeisk om den har gula blinkers, separata framstolar med växelspak på golvet och hårdare fjädring. Det hade Intrigue. Men borde inte Oldsmobile istället försökt kopiera de enormt framgångsrika Toyota Camry eller Honda Accord eller Nissan Maxima? Varför blanda in Europa i detta?

Motorn var efter första årsmodellen en 3,5 liters V6:a på 215 hk. Det gick att köpa till särskilt Autobahn-paket med lägre utväxling på bakaxeln, H-klassade däck för högre farter, större bromskivor med keramiska belägg och med en fartspärr på 205 km/h (vad ska man med den till på Autobahn?). Hastighetmätarens skala sträckte sig ända till 225 km/h. Inte så illa . . .

Bilen på bilden är en GLS och då fick man elsäten, träpanel i bästa plastutförande, läderklädsel, och den är också utrustad med antisladdsystem. Det ser man på det lilla emblemet med texten Precision Control System där bak. Bilen är i hyfsat brukskick. Visst finns den lite skråmor och lite rost, men det låtsas vi inte om. Ägaren till den här bilen är en ung man som knappast hade fått körkort då bilen var ny. Precis som det en gång var tänkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar