torsdag 13 september 2012

Maskerad Chevrolet Camaro

 

Varför är bilen maskerad? Lugn, den har bara ett frontskydd. Ett populärt tillbehör på den nordamerikanska kontinenten. Utfört i vattenavvisande läderliknande vinyl och det skyddar effektivt mot förorenande vägsmuts, mot salt, mot stenskott och mot alla dessa eländiga flygfän som annars skulle skada eller kleta sig fast på motorhuven. De två utstickande flärparna är aerodynamiska fiffigheter som ska pressa skyddet mot huven så att det inte börjar flappa när det går undan och det gör det ju gärna med en Camaro. Produkten heter Le Bra och skyddet kallas för bra på engelska, BH på ren svenska. Enkelt att montera eller ta av, allt enligt tillverkaren. Kanske det ja. . . Tillverkaren påstår att det ser snyggt och sportigt ut också. Där håller jag inte med om. Det ser inte bra ut alls. Det ser dessutom värre ut för bilar som har mycket plåt i fronten, som till exempel Camaro, jämfört med bilar med en stor grill. Skyddet skyddar nog, men den mer intressanta frågan är hur ser det ut under BH:n efter många års kontinuerligt användande? Speciellt då bilen har röd lack vilket kan ha lätt för att bli blekt. Det måste ju bli nyansskillnader.

Ta bort BH:n är min uppmaning. Det ser ju inte klokt ut och i förlängningen måste det ju skada lacken.

Chevrolet Camaro [årsmodell. 1993 – 2002, fjärde generationen], sports car.
Snikversionen, mest troligt. Lackad i Bright Red.
Under skyddet hittar vi en tidig årsmodell av fjärde generationens Camaro. Det finns inte mycket andra beteckningar att gå på så jag tror att det är en snikversion vi tittar på. Därför misstänker jag att det blott finns en V6:a under huven. Den är i så fall på 3,4 liter och presterar 160 hk. Kanske inte jättesportigt, men lite sportigt ändå. Bilen väger ju inte så mycket.

Vi tar oss en titt i 1993 års bilbroschyr då nya Camaro lanserades:
(Upphovsrätten tillhör GM)
En bil höljd i dunkel, men lysena är tända som en julgran.

Z28 var toppmodellen med feta V8:an. 
Basmodellen med den betydligt mer måttliga V6:an.

En titt i cockpit från 1990-talet. Svart och murrigt, med skumt upplysta intsrument och knappar.
Å andra sidan krävde inte bilkörningen någon GPS på den tiden. Föraren tittade mest ut genom rutan.

Längst uppe till höger, alla fäders skräck, en glass på bilklädseln! Jämra ungar . . .
Lugn, bara lugn, i en Camaro tvättas en glasfläck enkelt bort.


Camaro från 1993 är inte allt för välutrustad från start . . .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar