måndag 10 september 2012

En Bonneville, nej, nej, en Pontiac Parisienne



Kanada betraktas av de amerikanska biltillverkarna ibland som en egen marknad, i alla fall förut. Förvisso är Kanada på samma kontinent men kanadensarna är färre och hade mindre med pengar att spendera på bilar än amerikanarna. På sextiotalet var skillnaderna i levnadsstandard större än vad det är idag. Det fanns också på den tiden skattetekniska skäl att bygga bilarna i Kanada. GM tog därför fram ett särskilt modellutbud för Kanada. En av dessa modeller var Parisienne. De kanadensiska Pontiac modellerna byggdes med Chevroletdelar, men såg ut som Pontiac.

Bilen på bild är av 1965 års modell. Det är lätt att se för utseendet ändrades varje år. Det är inte lika lätt att förstå vilken amerikansk Pontiac modell som den motsvarar. Modellåret 1965 hade Parisienne onekligen Bonneville-ambitioner. I alla fall utseendemässigt, för egentligen var den storleksmässigt, tekniskt och utrustningsmässigt snarare en Chevrolet Impala. Inuti ser den definitivt mer ut som en Chevrolet. En intressant skvader-hybrid av Pontiac och Chevrolet.

Pontiac Parisienne Sport [årsmodell 1965 – 1970, tredje generationen], full-size.
Sportig kupé med V8:a.
Det finns givetvis en mäktig V8:a under huven, det borgar det lilla V8:a emblemet för på framskärmarna. En svårare fråga är hur stor V8:an är. Det är sportmodellen vi betraktar så vi kan alltid hoppas på att det är den största spisen under huven, den på 7,0 liter och en sådär 400 hk med fyra förgasare. Fälgarna pekar på att det funnits eller kanske fortfarande finns lite prestanda ambitioner. Bilen ser mer ut att var i charmigt bruksskick än välrenoverad entusiastbil. Hoppas bara att ägaren förmår att behålla den i detta trevliga skick.


Eftersom jag inte hittat någon bilbroschyr som visar 65:ans Parisienne så får vi klippa ihop en egen:
(Upphovsrätten tillhör GM)

Bonneville + Impala = Parisienne




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar