torsdag 9 augusti 2012

Intetsägande Oldsmobile Achieva



Oldsmobile hade börjat få det kämpigt i början av nittiotalet. Vikande försäljningssiffror och ett tveksamt modellutbud. Achieva var en rutinmässig och trist småbilsmodell byggd på samma plattform som Buick Skylark och Pontiac Gran Am. Designens huvuddrag gjordes i slutet av åttiotalet och harmonierade förvisso väl med de större modellerna Eighty Eight och Ninety Eight, men designens bäst-före-datum hade nog passerats då Achieva lanserades. Under produktionstiden så påbörjades arbetet med att göra om Oldsmobile från ett typiskt nordamerikansk bilmärke helt inriktad mot den interna marknaden till att bli en så kallad import-fighter. Märket skulle slåss direkt mot de asiatiska bilmodellerna och nya modeller utvecklades. Achieva fick förstås inte fortsatt förtroende utan förpassades in i glömskan eftersom den representerade det gamla Oldsmobile. Alero ersatte Achieva.

Oldsmobile Achieva S [årsmodell: 1992 - 1998, enda generationen], compact.
S var den basutrustade versionen.
De första modellåren så kom Achieva i hela fyra versioner och som både kupé och sedan, men redan till modellåret 1995 hade luften gått ur och den kom i enbart i en utrustningsnivå, S, men fortfarande fanns den i kupé- och sedanutförande. Bilen på bild ser fin ut. Utrustningsnivån är S, men modellåret är synnerligen svårtippat. Den har original aluminiumfälgar med den gamla Oldsmobile rocket loggan och en liten vinge där bak. Under motorhuven mest troligt en rak yra på 2,3 liter och den avgav sisådär 150 hk.

Nja, mycket mer än så finns det inte att berätta om den här bilen. Låt oss titta i 1996 års bilbroschyr istället:
(upphovsrätten tillhör GM)
Svartvitt sober förstasida välkomnar läsaren.





Murrig inredning.
Oldsmobiles modelluppställ 1996. En brokiga skara av gammalt och nytt, snart skulle de flesta modellerna utrangeras.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar